"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

lördag 26 november 2011

Sweetie! Min nya favoritfrukt!

Nä hörrni! Nu måste den här frukten få upprättelse! Det är alltså inte en pomelo, inte en pompelmus, och inte en grapefrukt! Det är en sweetie! En frukt som är en korsning mellan pomelo och grapefrukt. Jag kan börja med att säga att jag inte är särskilt förtjust i pomelo. Tycker att den är torr och ganska smaklös. Däremot älskar jag både grapefrukt och blodgrapefrukt! Jeppe är lika tokig i det! Vi har det i princip alltid hemma. Och vi båda är inga sötsaksmänniskor. Vi gillar sura frukter!

När man läser om den här frukten står det att den kommer från Israel och är en ganska ny frukt. Den är gröngul i skalet och påminner om en grapefrukt i smaken, fast mindre besk. Det verkar som att den odlas mellan okt - dec och finns i affärer mellan nov - feb, så det är absolut säsong att äta den just nu!



Jag såg den för första gången i affären igår när jag var på Maxi och var tvungen att köpa två st. Jag kände på mig att de skulle vara goda! Och det var dem! Supergoda!

Men nu när jag var inne och sökte lite på dem på internet så hamnade jag på en massa missnöjda bloggares sidor. Det var i princip två anledningar till att de var missnöjda. Den första var att de kände sig lurade för att det stod att den skulle vara mindre besk och mindre sur än grapefrukt och de tyckte att den var precis lika besk.

Det andra var att de tyckte att den var omöjlig att skala och äta. Och det här kan jag förstå! :) Det är nämligen inte meningen att man ska skala den som en apelsin och äta den i klyftor! Man ska dela den på mitten (som på bilderna) och sedan äta den med en tesked. Man äter inte det vita tjocka "skinnet" på klyftorna utan endast själva fruktköttet. De som tycker att den här frukten smakar beskt har nog tyvärr ätit det vita skinnet som är väldigt beskt.

Själv tycker jag att Sweetien är precis som den beskrivs. Lite mindre sur och lite mer söt. Besk tycker jag inte att den vanliga grapefrukten är och inte heller Sweetien. Men nu är ju jag som sagt en människa som gillar sura/syrliga frukter och gör man inte det blir man nog besviken på den här frukten. Den är som sagt sötare än vanlig grapefrukt men fortfarande syrlig och god!

Det finns t o m speciella grapefruktskedar som är avlånga och taggiga/vassa på kanten. De är hur bra som helst! Vi har fyra st som vi använder i princip varje dag!

Så ni som är missnöjda. Pova igen! Gör om gör rätt! ;) Och ni som ännu inte smakat den; gillar ni grapefrukt så kommer ni gilla denna! Smakar i princip likadant fast något sötare.

Trevlig lördag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar