"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

söndag 20 november 2011

Ljusstöpning!


Igår stöpte jag de här finfina ljusen! Det var första gången i mitt liv som jag stöpte ljus, men jag hade god hjälp från mina svärföräldrar som gjort det många gånger förut. Det var jobbigt och tog lång tid men det var riktigt roligt! :) Så här gick det till:


Under 2 år har jag samlat ihop alla små ljusstumpar som blivit över. Inget stearin får gå till spillo! :) Fick dock köpa till lite ny ljusmassa också för att det skulle kunna bli lite fler ljus. 1 kg kostar ca 80 kr på Maxi och då får man vekar på köpet. Jag köpte dock till extra vekar också.

Den färgade stearinen la vi undan och ska istället gjuta ljus av i veckan. Jag måste bara åka och köpa en gammal kastrull på loppis först. Den vi hade stearinet i var för stor och otymplig för att gjuta ljus med.


Här har vi knytit upp vekarna på pinnar! Man knyter även några knutar längst ner för att stearinet inte ska rinna av för snabbt. Mitt på golvet står en kokplatta med en stor gryta med vatten och i den står cylindern med stearinet. Man har först i vatten i cylindern och sen stearin. Stearinet flyter ovanpå vattnet, och när stearinet försvinner efter hand får man fylla på med vatten för att ytan ska vara så nära kanten som möjligt. Annars blir det inte stearin ända upp till toppen på ljusen. Obs! Vattnet får inte koka för då kan stearinet börja brinna!


Efter en 7-8 doppningar.


Färdigdoppat! Vet inte hur många doppningar som krävdes, men kanske runt 50..?


42 fina ljus blev det! :)

Sen hugger man av den nedersta delen och klipper av knutarna i toppen. Färdigt!

Snuttarna som man hugger av sparas såklart till nästa års stöpning! :) Riktigt roligt att kunna återanvända alla mina stearinsnuttar som jag samlat på mig sen jag flyttade in i lägenheten! Känns bra! Samtidigt som det var kul och jag har massvis med ljus inför den stundande julen! :)

Fråga gärna om ni har tänkt stöpa själva och har några frågor! :)

1 kommentar: