"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

fredag 4 november 2011

Svamp i stora lass! Men vid den här tiden?!

Jo det är faktiskt så att när jag och mamma var ute i Hultaskogarna för att promenera för exakt en vecka sedan så hittade vi hur mycket fina stora kantareller som helst! Och då ska ni veta att det frusit i en hel vecka där för ett tag sen! Tur att man alltid går runt med en plastpåse i fickan! ;)

Kolla bara! Just dessa var aningens vattniga (några av dem) men de dög helt klart till att ta med sig hem! De flesta vi plockade var inte ett dugg vattniga. Tvärtom var de stora, fina, köttiga och perfekta exemplar!


Den här underbart vackra blomkålssvampen hittade jag mitt ute tallskogen! Så himla stor, vacker och perfekt stod den majestätiskt där och lyste upp hela den mörka skogen. Magiskt! Dessa ska tydligen vara jättebra matsvampar, men vi har aldrig prövat dem! Vi lät den stå kvar för den här gången, men nästa gång kanske vi tar den. Tydligen har den inga föväxlingssvampar så den är lätt att plocka. Är det någon som smakat en sån någon gång eller har tips för hur man tillagar den?


Stora fina kantareller! :D


Aldrig är jag väl så lycklig som när jag är i svampskogen! ;D


Detta var vad vi fick med oss hem! Några taggisar fick också följa med! Dagen efter gick vi på ett annat ställe och fick med oss ungefär hälften så mycket som på bilden. Då hade vi även trattisar i korgen. Det första lasset åt vi upp samma kväll i en köttgryta och det andra lasset åt vi nästa kväll i en köttfärssås! Mums!

Jaha hörni, det här blir sista inlägget för den här veckan, för imorn drar jag till Götet med Jeppe! Ska bli riktigt skojjigt! Idag har jag gjort en dugga som är en minitenta i miljöteknikkursen och den var svår, men jag har nog chans att klara den iaf! Klarar jag den får jag 10 extra poäng till den riktiga tentan sen!

Nästa vecka börjar min nya kurs Ledarskap och entreprenörskap. Den kommer att vara helt lektionsfri vilket är skönt på ett sätt. Man får mer tid till att plugga, och det kan nog behövas med tanke på att det är 3 engelska böcker och en svensk som ska läsas in! :S Detta ska alltså helst vara inläst innan jul, gud hjälpe mig... Det jag ville ha sagt med detta var att jag älskar webbsidan www.kurslitteratur.se ! Köper de flesta av mina böcker där, om de finns, men det gör de nästan alltid. Det är alltså begagnad kurslitteratur som studenter säljer till varandra. Man är inte bara snäll mot miljön då utan sparar även en massa pengar!

Har nu köpt alla 4 böcker som skulle gått på 1200 kr. Istället fick jag betala ca 850 kr! Och det är så skönt för de som lägger ut sina böcker där är lika seriösa som en själv, dvs man kan sätta in pengar i förskott på deras konto och sen skickar de boken. Det är alltid lite nervöst men man blir alltid så glad när man sen får boken och kan konstatera att världen är full av ärliga människor!

Nu ska jag springa iväg och göra lite ärenden på stan. Ikväll är det födelsedags middag för Jeppes lillasyster som fyller år idag! GRATTIS! Och imorn drar vi med tåget till Sthlm kl 7.36 för att sedan ta oss vidare därifrån med bil till Götet! Blev billigast så.. :)

Hörs i nästa vecka! Trevlig helg på er!

Michelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar