"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

torsdag 10 november 2011

Livscykelanalys på Vika-bröd!

Jag måste bara börja med att berätta att jag är så himla lycklig idag!! Två stora stenar har lyft från mitt bröst. Den ena är att jag idag fick besked om att jag klarat båda mina två examinationsuppgifter i företagsekonomin. Det var alltså min affärsplan, en orderkalkylering och en resultatplanering. Riktigt svåra grejer, eller åtminstone väldigt tidskrävande. Så det var så himla skönt att ha klarat dem. Nu kan jag släppa dem och bara hoppas på att jag blir godkänd på tentan också!! :S

Den andra grejen är att jag fick svar från min lärare i miljötekniken idag att han tyckte att jag skulle strunta i tentan när jag var på Sri Lanka och ta ledigt och umgås med familjen (Jeppes familj)! Och sen göra omtentan när jag kommer hem. Jag trodde att man inte kunde få högre än G på omtentan men det stämde inte. Man kunde få samma betyg som på den riktiga tentan!

Extra skönt kändes detta eftersom läraren i den andra kursen (Ledarskap och entreprenörskap) inte var lika tillmötesgående. Han sa att det inte var möjligt att göra någon omtenta på ett PM och att det var bäst att jag gjorde PMet på Sri Lanka. :( Det känns ju riktigt drygt. Då måste jag släpa med alla böcker och hitta en dator med skrivprogram och internet. Men men. Det var ju väldigt skönt att jag slapp göra den andra tentan iallafall så det blir ett mindre arbete på semestern! :)

Och nu till det jag egentligen skulle berätta. Vi har ju fått i uppgift att samarbeta med ett företag och göra en livscykelanalys (LCA) på en av deras produkter. Och nu har vi äntligen fått bekräftelse från Vika-bröd att de kan hjälpa oss. Så vi kommer att göra en LCA på deras knäckebröd Vika Prima (se bild).

En livscykelanalys innebär att man går igenom en produkts hela livscykel från vaggan till graven. Man samlar in data gällande transporter, råvaror, energiförbrukning, material osv. Allt ska vara med. Meningen med en LCA är att man ska identifiera var i produktionen företaget kan vara miljövänligare. Hur de kan förbättra sig. Och även hur de kan jobba effektivare och energisnålare.

Det känns extra kul att jobba med Vika-bröd eftersom de redan är väldigt miljömedvetna. Deras produktion är gammaldags och de gräddar bröden i vedeldade ugnar. Mjölet kommer från kvarnen på andra sidan vägen. Och deras knäckebröd är bland de godaste knäckebröd jag ätit!

Så det ska bli spännande att komma dit och avlägga ett litet besök! :)

1 kommentar:

  1. Hur gick det med din analys? Jag är jätteintresserad av den. Maila den gärna till mig på andthoseguiltyeyes@hotmail.com

    MVH Madelene Olsson

    SvaraRadera