"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

lördag 23 juli 2011

En förtjusande man - Marian Keyes



Marian Keyes.. En av mina absoluta favoritförfattare ända sedan jag läste min första bok av henne någon gång i början av gymnasiet. Hon kallas drottningen av chick lit, men i mina ögon är det inte chick lit hon skriver. Visst finns det likheter, men jag tycker att chick lit är mer mode, ytlighet, fest osv. Visst har Marian Keyes böcker alltid dessa ingredienser också, men jag tycker att de oftast är mycket djupare än annan chick lit. Hon skriver alltid om familjerelationer och om svåra problem som alkohol- och drogproblem, kvinnomisshandel osv.


Just den här boken är en riktig tegelsten! 736 sidor och ändå var den omöjlig att lägga ifrån sig. Boken handlar om 4 olika kvinnor som på olika sätt är sammanlänkade till samma man. Den är väldigt, väldigt spännande nästan hela boken igenom. Man får lite känsla av en deckare. Marian Keyes skriver denna bok väldigt hemlighetsfullt i början, för att sedan avslöja mer och mer, och i slutet länkas alla lösa trådar ihop. Det är en välskriven och genomtänkt bok som träffar en rakt i hjärtat. Tror till och med att jag fällde en och annan tår. Och jag kanske inte ska avslöja för mycket, men slutet är lyckligt som tur är.


Denna bok får utan tvekan av mig 5 av 5 möjliga!


(Boken ingår som ni kanske gissat i min kurslitteratur i sommar och jag har lånat den på sommarlån på "Bokbussen" från Hässleholms bibliotek).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar