"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

fredag 8 juli 2011

Bridget Jones dagbok - Helen Fielding



Den här boken var den tredje jag läste från min kurslitteraturlista. Har lånat den på sommarlån från Perstorps bibliotek! Egentligen behöver väl inte boken någon närmare beskrivning, för de flesta av oss har väl inte kunnat undgå att se filmen som är baserad på boken. Jag gillar verkligen filmen. Faktiskt mer än jag gillar boken, och det är nog för att jag gillar Renée Zellweger så mycket! Tycker att hon är en himla bra skådespelerska och mysig att titta på.


Om någon mot förmodan aldrig hört talas om Bridget så kan jag berätta att den här boken anses vara den första riktiga chick lit boken. Det var med den här boken som chick liten föddes. Bridget är en lite småknubbig singel på 30 + som är kär i sin chef på jobbet. Boken är skriven i dagboksform och varje dag skriver hon ner sin vikt, antal rökta cigaretter, antal intagna alkoholenheter, antal intagna kalorier osv. Hon får till det med chefen som visar sig vara en skitstövel och sedan kommer mr Darcy in i hennes liv.


Boken är rolig och lättsamt skriven men den är ännu bättre när den får liv på film. Det är nog den enda boken jag skrivit så om, för oftast brukar det vara precis tvärt om! Att boken är bättre än filmen! Boken får en 3a av 5 möjliga! Filmen får en 4a! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar