"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

torsdag 11 februari 2010

Palmolja bra eller dåligt?

Ja, då vill jag bara börja med att säga att när jag tittade närmare på innehållsförteckningen på min Kingfisher tandkräm idag så såg jag att den innehåller palmolja. Det är ju i och för sig en naturlig ingrediens så tandkrämen är ju fortfarande hälsosam. Men jag har ju hört så mycket dåligt om palmolja. Så därför surfade jag runt på lite sidor som var både för och emot palmolja. Den här informationen hittade jag.

Det som jag redan visste var att en stor del av all regnskog som skövlas faktiskt är för att kunna utvinna palmolja. Regnskogen är ju som vi alla känner till, livsviktig för att det ska kunna finnas levande organismer på jorden. Utan dess rikliga fotosyntes skulle vi ha ännu mer koldioxid löst i luften. Vilket påverkar klimatet och så vidare. I de regnskogar som redan skövlats har tusentals djur mist sina hem och även dödats. Bla utrotnigshotade orangutanger, noshörningar, elefanter och tigrar.

Halva Borneos 55 miljoner åriga regnskog är borta och på Sumatra återstår nästan ingenting. Skövlingen drabbar inte bara djuren utan orsakar också torka och brist på dricksvatten. Många människor tvingas flytta och det uppstår sociala problem. Och detta är bara början. Sedan 1973 har tillverkningen av palmolja på vissa ställen 30-dubblats, och den föväntas att dubbleras innan 2020 talet. Anledningen till att efterfrågan ökat är att man försökt ersätta alla dåliga transfetter och animaliska fetter med palmoljan. Den används även som biobränsle. Men hur nyttig är den för oss då?

Ja enligt aftonbladet bidrar den till att höja kolesterolvärdet i blodet. Och det är ju inte så bra. Andra säger att den är bättre än vanliga transfetter och animaliska fetter men ska ändå försöka undvikas. En GI dietist rekommenderar att äta palmolja framför andra vegetabiliska fetter. Ja, det är lite tvist om hur pass nyttigt det är. Men det finns ju inte bara i mat. Det främsta stället som det finns i är TVÅL. Det finns i nästan all tvål. Och egentligen i nästan all mat som inte är råvaror också. Ibland står det bara att det är vegetabiliska oljor eller fetter i innehållsdeklarationen och då kan det mycket väl vara palmolja.

Så vad drar vi för slutsatser av det här. Ska jag fortsätta använda min tandkräm med en skvätt palmolja i? Ja jag tror det. För det finns nämligen organisationer som jobbar för fullt med att försöka skapa hållbara palmolje odlingssätt. Naturskyddsföreningen rekommenderar att fortsätta köpa produkter med palmolja i. Men se till att dom kommer från en hållbart odlad plantage. Om palmoljeproduktionen skulle försvinna helt och hållet skulle tusentals människor stå utan jobb. Så ditt ansvar är att se till att dom har ett bra jobb!

Produkter som är märkta med RSPO innehåller palmolja som kommer från hållbara odlingar. Bla Göteborgs kex samarbetar med dessa.

2 kommentarer: