"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

onsdag 3 februari 2010

Kokosmjölk = mättat fett


Ja, det skulle man inte kunna tro va? Men jag läste det för ett tag sen i min kemibok, och kom idag att tänka på det när jag blev bjuden på en rätt med kokosmjölk i. Adam som hade lagat rätten påstod att kokosmjölk är så mycket nyttigare än grädde eller creme fraiche. Och då plingade det till i bakhuvudet på mig och jag var tvungen att kolla upp det ordentligt.

Och efter att ha surfat runt lite så kan jag konstatera att min kemibok har rätt. Kokos fett är mättat fett. Och kokosmjölk framställs genom att man river och pressar fruktköttet (kokosfettet) och blandar det med vatten. Den vätska som finns naturligt i kokosnöten är alltså inte det vi kallar kokosmjölk, utan kokosmjölken är en framställd produkt. Tyvärr. Jag trodde själv att det var den naturliga vätskan som finns i kokosnöten och att den var nyttig eftersom den var naturlig. Men så var inte fallet.
Alla vet väl att man inte ska äta så mycket mättade fetter, men är det någon som vet vad som är mättat fett? Jag kan ju säga att creme fraiche är det bästa jag vet. Och den är det ju förståss mättat fett i. Så även i grädde, smör, choklad, palmolja, ost (jag älskar ost!!), fet mjölk och fil, glass, kakor och fett kött typ korv och bacon.

Men man måste ju som tur är inte avstå helt från att äta dessa godsaker. Men tänk på att äta dom i liten mängd för er egen skull. För mycket av det goda kan orsaka hjärt och kärl sjukdomar och det vill vi ju inte ha! Jag hittade en väldigt bra sida på livsmedelverkets hemsida som ger lite kort information om mättat fett och varför det är farligt. Gå gärna in på den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar