"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

onsdag 3 februari 2010

Inlägg till Ida


Här kommer ett inlägg till min trognaste läsare Ida, som sitter hemma hela dagarna med en snart ettårig liten pöjk. Du efterfrågade alternativ till städmedel. Och jag har luskat fram lite till dig min kära vän.

  • Mot brända kastruller; gnugga med sockerbitar mot det brända och diska sedan som vanligt.

  • Mot mögelfläckar och kalkavlagringar; ättika som du bara gnuggar in med en trasa eller gammal tandborste.
  • Rengöring av microvågsugn; ställ in en skål med vatten och några citronskivor. Sätt på i full effekt en stund och låt sedan vattnet stå kvar och ånga lite innan du torkar ur med en vanlig trasa. Det blir rent och får även en svag doft av citron.
  • Sterilisering av skärbräda; gnugga in rikligt med salt och skrubba med en hård borste. Saltet tränger då in i alla skåror och dödar bakterier som annars är svåra att få bort. Skölj av med vatten.
  • Propplösare för avloppet; blanda en kopp salt och en kopp bikarbonat i kokande vatten och häll i avloppet.
  • Kalkavlagringar på insidan av en blomvas; några teskedar bikarbonat tillsammans med ättika som får stå och fräsa en stund gör susen. Skölj med vatten.
  • Putsa speglar; här kommer ett tips som jag själv kan bidra med. Gamla lakan. Jag har själv jobbat inom städfirma och det enda dom använder är bitar av gamla lakan. Så istället för att slänga, om det går hål på dom, så riv i sönder dom i lagom stora bitar för att ha som putstrasor.
  • ANDVÄND ALDRIG KLORIN ATT STÄDA MED. Det är varken bra för dig själv eller för miljön.

Här hittade jag en liten artikel om ekologisk städning från metro. Den berättar också lite om tvättnötterna som jag tidigare skrivit om och att dom blir mer och mer vanliga.

Kan också tipsa om en miljövänlig damsugare som jag använder en gång i veckan själv.
Electrolux Ultra Silencer Green heter den och ser ut så här:

Är gjord i återvunnet plast.
Går tyst.
Tar minimalt med ström.
Har tvättbara, återanvändbara dammpåsar.
Snygg design.

I love it!

4 kommentarer:

  1. Man får tacka för inlägget, som tack har jag fixat en ny läsare till dig!!!

    SvaraRadera
  2. ojdå man tackar! och vem må detta vara? säg att det är knutte snälla.. ;)

    SvaraRadera
  3. Nej, det är min syster yster!!!

    SvaraRadera
  4. jamen det var väl roligt! :)

    SvaraRadera