"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

tisdag 12 mars 2013

Dag 9 på studieresan. Sillamäe och en kväll i Tallin!


Näst sista dagen på resan började på Narva collegue med en föreläsning om bl a avfallshantering i Narva.


Lite häng på skolan innan avfärd!


Här är vi på stranden i Narva vid Finska viken. Havet hade frusit till is!



 Här är vi i Sillamäe, en mytomspunnen stad som jag hört många historier om. Jag är inte helt säker på vad som stämmer, men den ska ha strukits från alla kartor och register på 40-talet och stängts för omvärlden. Staden döptes tillfälligt till Postbox nr 22. Detta var under tiden Estland var ryskt. Staden blev förstörd i andra världskriget, men efter krigets slut ska sovjetunionen ha byggt upp staden enbart för att kunna provbomba där. Detta vet jag inte om det är sant, men sovjetiska atomprogrammet byggde i alla fall en anläggning för urananrikning där efter kriget. År 1957 blev Sillamäe officiellt en stad igen.

I vilket fall så är staden väldigt charmig och fin idag med många gamla fina byggnader! Lite nötta, men det tycker jag bara är charmigt!


En staty i Sillamäe som påminner om uranutvinningen.


Efter att vi käkat lunch i Sillamäe åkte lärarna på ett möte och vi tog bussarna själva till Tallin. Det var motorväg hela vägen så det gick relativt snabbt. Jag råkade hamna i killbilen där alla killar utom en åkte och i den andra bilen var det bara tjejer och en kille. Vi låg först, men rätt som det var åkte tjejerna om oss och gav oss fingret. Då kom jag på den briljanta idén att vi skulle åka om dom igen och moona allihopa! Men alla killarna bangade så jag fick göra det själv.. ;) Haha men när vi kom fram så var det ingen i den andra bilen som lagt märke till att jag moonade när vi körde om (fast att jag tryckte upp skinkorna i rutan!) så då vart jag jättebesviken. Det var nog för skitiga rutor på bilen. ;)

På bilden ovan har vi kommit fram till hotellrummen i Tallin! Karin o Jossan sitter och chillar innan vi skulle ut o äta.


På kvällen gick vi ut i gamla stan för att käka kvällsmat. Der var sååå fint där!


Restaurangen vi bestämde oss för hette Olde Hansa och är en medeltidsresataurang som var så sjukt välgjord och autentisk! Varenda detalj hade de tänkt på! Utanför fanns ett litet stånd där man kunde köpa någon form av brända mandlar som smakade pepparkaka.


På mellanvåningen i restaurangen. Det var en 3-4 våningar! Jättestort!


Jag och Rebecka myser!


Fina detaljer i trapphuset. Tusentals ljus på det där stället!


Servitriserna var jättefint klädda!


Det var ganska dyrt så jag hade bara råd med det billigaste. En champinjonsoppa och en ljus lokal öl! :) Men vilka fina lerkärl man fick maten i!



Barskrapade fat! :)


Till och med toaletterna var en upplevelse! I kitteln fanns vatten som man fick ösa med en kopp, istället för ett handfat med kran.


Och toaletten var byggd som ett utedass fast med spolfunktion! Jag och Allison var impade! :)


Baren!


Efter maten gick några av oss vidare till Club Hollywood i gamla stan för lite drinkar (caprinuschka så klart) och dans!


Adam, jag, Allison och Jossan glada i hågen! :)


Viktoria, Allison, Rebecka och en estländsk kille röjjer på dansgolvet! ;)



Senare på kvällen kom det en lättklädd dansare och började åma sig på en piedstal ovanför oss. Ungefär då gick vi hem.. ;) Vi sov 4 timmar den natten innan det var dags att gå upp för lite sightseeing i Tallin, sista dagen på resan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar