"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

tisdag 5 mars 2013

Dag 5 på studieresan! Möten och 61-årskalas!


Igår gick vi upp vid åtta och käkade frukost hemma. Sedan började första mötet kl 9 med vår estniska samordnare Katre Kikkas, en ung tjej som fortfarande pluggade men som fått jobb på kommunen. Hon pratade lite om Valga och vad de hade för vision för byn osv.


Sedan åkte vi iväg för att leta reda på en soptipp, men vi hittade istället en liten återvinningsstation som var mycket lite använd. Här kunde man slänga bl a elektronik, plast, papper, däck, kompost, glas och lite till. Det var två ryska gubbar med guld i tänderna som skötte om den och som inte kunde ett ord engelska. Men vi kunde ändå kommunicera lite grann med hjälp av teckenspråk och liknande ord. :)

Vårt projekt är att vi ska planera en kampanj för att ändra estlänningarnas attityd till källsortering. I dagsläget är de ganska negativa till det och det är inte så mycket de sorterar.


Här äter vi lunch i matsalen på skolan där vi bor. Maureen och Adam till höger är från Frankrike och jag har försökt prata lite franska med dom, men det gå riktigt trögt. Trots att jag läst franska i 4 år kommer jag inte ihåg nästan nånting. Det är ju ändå ca 12 år sen jag hade min sista franska lektion. :)


Efter lunch skulle vi iväg och kolla in antikbutiken men det visade sig tyvärr att den hade bommat igen förra året. :( Så vi gick och kikade i lite andra affärer och sen åkte vi hem och vilade en liten stund innan det var dags att åka iväg till Otepää (en grannstad ca 40 min bort). I Otepää firade vi en av våra lärares 61-årsdag med middag och vin.


Jag tog en ceasarsallad som var helt ok! 


Hotellet vi åt på, sett från utsidan. Det har ju varit snöstorm 2 gånger här sen vi kom, så det har nog kommit en 3 dec här om inte mer.


Rebecka och Karin i väntan på mat!


Efter maten skulle vi bowla. För en gångs skulle gick det bra för mig. Blev tvåa båda omgångarna men lyckades vinna totalen på nått konstigt sätt. :) På bilden sitter Karin och Josefine som är med i min projektgrupp. Rebecka på förra bilden är också med i min grupp och det är även henne jag delar rum med.


Viktoria från Östersund och Maureen från Frankrike.


Ingemar, Nina, David och Rebecka!


Hela gänget! Vi var inte hemma förrän närmare tolv och alarmet stod på sju till morgonen efter. Så imorse var vi ganska trötta!

1 kommentar: