"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

måndag 11 mars 2013

Dag 8 på studieresan. Besök på Narvas Universitet, rundtur i Narva och pubkväll!


Dag 8 startades med hotellfrukost på Hotell Inger där vi bodde. 


Sedan gick vi till det relativt nybyggda universitetet. Det är en väldigt modern och konstnärligt utformad skola med massa coola detaljer på insidan.


Här t ex där spottar med mönsterfilter i taket visar vägen till toaletten med sitt sken på golvet.



Här har de byggt ett kapprum med hjälp av återanvända bilbälten! :)


Här står några av oss och lyssnar på en unga studierektorn. De flesta som jobbade på skolan var väldigt unga. Vi fick även en föreläsning om droger och missbruk av några som jobbade på ett rehabiliteringshem. Tydligen så är 10 % av befolkningen i Narva missbrukare på något sätt. Det är ganska mycket!


 Kreativa toaletter där man faktiskt får lov att klottra! Den svarta fondväggen är en griffeltavla.
 :)

Vi åt lunch på skolan. Jag tog en carbonara. Jättegod! :)


Efter lucnh började vår rundtur i Narva. Längst upp i universitetsbyggnaden i biblioteket hade man fin utsikt över staden!


Granne med skolan låg det gamla kommunhuset.


Inuti det fanns en miniatyrstad av Narva uppbyggd! :)


 Här är vi på en gammal nerlagd textilfabrik som ska bli konserthus i framtiden.


Det var svinkallt och blåsigt och vi stod och huttrade och var inte vid så gott mod. Då sa studierektorn att han hade en jägermeister i bilen som vi kunde få att värma oss med. Vi trodde han skojade men när vi kom tillbaks till bilarna drog han fram flaskan! ;) Jag kan säga att den tog slut på 5 min!  (Vi var ju många som delade, och den där föreläsningen om att inte dricka alkohol var som bortblåst). ;)


 Narva ligger precis på gränsen till Ryssland och här ser man de ryska byggnaderna på andra sidan floden.


Det svenska lejonet. (Estland har ju varit svenskt en gång i tiden).


Tre glada studenter som gillar jägermeister! ;) Viktoria, Allison och Maureen.


Jag och Lenin! :)

Efter rundturen tog jag en ryggmassage i 45 min för bara 16 euro! (Ca 160 kr). Så jäkla värt och skönt! :D


På kvällen var vi inbjudna till att dricka lite öl på skolan vars café alltid håller öppet till 22.00 på kvällen. (Och de serverar alkohol hela dagen...) ;) Här sitter vi med studierektorn.


Våra lärare Thure och Palle! :)


Jag och Jossan dricker det lokala ölet Saku! 2 euro för 50 cl. :)


Här sitter vi på en pub lite senare. Jag vet inte hur jag lyckats ta en bild där alla ser uttråkade ut för det var vi långt ifrån! Ganska trötta men vi hade ändå väldigt roligt och det dracks friskt. Morgonen efter hade en av killarna blivit av med sina skor. Han kom inte ihåg hur han kom i säng, men skorna fick han tillbaks i receptionen där någon som hittat dom på en toalett på hotellet lämnat in dom. ;)


I snackshyllan i Estland hittar man gamla torra brödbitar!! De är marinerade med vitlök eller någon annan smak och sådana fick vi inne på puben. Ganska konstigt men faktiskt rätt gott! :)

Det var några som inte ens följde med ut, och några som gick hem tidigare från puben. Jag åkte hem med näst sista gänget för jag var så jäkla trött. Min rumskompis kom hem ca en timme senare. Sammantaget var det en riktigt rolig dag och kväll! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar