"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

söndag 3 mars 2013

Dag 3 på studieresan. Resan till Estland!


Igårmorse (lördag) var det dags för avresa. Jag passade på att mysa extra mycket med min brorsdotter innan jag åkte.

Men natten innan hade brorsans tjej spytt en gång och sedan haft feber hela dagen. Vi trodde bara det var något hon ätit, men sen hade brorsan också spytt på natten till lördagen och var dålig i magen. Och innan jag åkte blev jag också dålig i magen och fick springa på toa ett par gånger. :( Men som tur var blev det inte så illa och jag behövde inte gå på toa fler gånger, men däremot mådde jag illa och fick feber senare på dagen.

Min svägerska skjutsade mig till Arlanda där vi tog flyget till Tallinn. Jag är ju ganska flygrädd men jag hade ju fullt upp med att försöka hålla mig för att spy och inte gå på toa så det gick ganska bra när jag tänkte på annat. Snabbt gick det också, vi var bara uppe i luften och vände.


När vi kom fram käkade vi på en restaurang i Tallin. Då hade jag inte vågat äta något annat än en smoothie och ett äpple på hela dagen. Men jag hade tagit förstoppande medicin och behövde få i mig något så köpte en lasagne som jag fick i mig ca en tredjedel av. Här sitter jag Nina, Josefine och Rebecka.


Det var en väldigt mysig restaurang! Vi hade även ett möte med killen i helvitt som var "cityplanner" i Tallin. Vi diskuterade våra projekt med honom och han berättade lite om Estland för oss.


Lasagnen.

Min lärare Paul eller "Palle" som han kallas till vänster och en fransk kille som läser denna kursen till höger.

Sedan åkte vi i två minibussar som vi hyrt ner till Valga dit vi skulle. Det tog ca 3 h och jag mådde illa större delen av resan och hade feber, så det var inte så jättetrevligt. När vi väl kom fram fick vi knappt packa upp våra saker innan vi skulle iväg på vår första föreläsning och det var vid sju-åtta tiden på kvällen.. :S Då fick vi lite info om skolan och hur allting funkade och vad vi skulle göra i Valga. Sedan åkte vi och handlade lite mat. 


Vi bor på en yrkesskola. Rummen var faktiskt väldigt stora och rymliga.


Vi har egen toalett och dusch till och med! :)


Och stora rymliga garderober!


Rebecka som jag bor med, glömde sin börs med pass och allt på restaurangen i Tallin och upptäckte inte det förrän vi var nästan framme i Valga så hon var också helt förstörd. Det hjälpte ju inte att de berättade att det finns vakter överallt i Valga som tar en om man inte har passet på sig. Valga är nämligen en stad som delas av två länder, Estland och Litauen, så gränsen går rakt igenom stan, precis brevid vår skola.

När vi äntligen fick gå och lägga oss vid elva tiden var vi helt slut och somnade i princip direkt.

1 kommentar:

  1. Fina bilder . Skönt att hennes börs kom till rätta igen! Ta det lugnt imorgon nu . Kram Mamma

    SvaraRadera