"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

tisdag 31 maj 2011

Alla tentor avklarade!



Tjohoo!! :D


Fick precis reda på att jag klarade dagens tenta i Integrerade ledningssystem! :) 12 poäng av 15 fick jag!


Nu är det bara en opponering kvar + att vi väntar på besked angående vår miljörapport, sen har jag klarat av hela mitt första år på universitetet! :)


Måste säga att jag är väldigt stolt över mig själv att jag klarat alla tentor på första försöket, även om jag legat på gränsen på de flesta. Ni som följt mig vet att jag legat efter mycket och haft det ganska tufft med plugg det här året, och sen blev det ju inte bättre när Jeppe skadade sig och jag fick fullt upp med att ta hand om honom. Men jag har lyckats och det kan nog bero lite på att jag är så jäkla envis.. Ibland är det en bra egenskap! :)


Jag kommer ihåg att jag var orolig förra sommaren över hur det skulle gå att plugga på engelska, och så här i efterhand kan jag säga att det är mycket svårare. Det är mycket som faller bort, som man inte förstår pga svåra ord, och det är segt att läsa överhuvudtaget. Men det är definitivt nyttigt! Man övar ju hela tiden upp sin engelska och blir bättre och det är nog ganska bra att kunna alla fackord om man nånsin kommer att jobba internationellt. Och visst, jag förstår inte allt jag läser, men det mesta går in och nu har jag kommit in i att läsa på engelska! Föreläsningar, presentationer och vissa arbeten är också på engelska men det funkar!


Detta första år har jag tagit mig igenom dessa kurser:


Matte C/D (på svenska) SVÅR!
Miljövetenskap (grundkurs på engelska) (mycket kemi och matteproblem) SVÅR!

Miljöteknik (engelska, mycket teknik, kemi och matte problem) SVÅR!

Miljö och människa (engelska) Rolig! Något lättare. Inte så mycket kemi och matte.

Integrerade ledningssystem (svenska) Supertråkig men nyttig. Ganska lätt.


Ser fram emot mitt andra år på universitet! :)




Och då ska mitt kök inte behöva se ut såhär lika ofta hoppas jag! :) Då är ju Jeppe förhoppningsvis bättre också och kan börja hjälpa till med hushållsarbetet igen.



Något som blivit lidande när jag pluggat dygnet runt och Jeppe vart handikappad är diskning och allt annat hushållsarbete, men värst av allt....



... är att maten blivit lidande. Jag har inte haft någon lust att varken laga mat, komma på vad vi ska äta, laga ekologiskt, nyttigt, miljövänligt och vegetariskt. Jag hoppas verkligen att min matlagningslust kommer tillbaks nu i sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar