"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

måndag 16 maj 2011

Helgen som gått och boktips!

I lördags var jag trött på att leka hemmafru, sköterska och plugga så jag protesterade genom att ligga i sängen och läsa vanlig hederlig bok hela dagen! :) Det var den här jag läste:


Den här boken lånade jag av min svärmor och den är rent ut sagt hemsk! Första halvan av boken tyckte jag var riktigt seg och jag höll på att lägga ifrån mig boken flera gånger. Men envis som jag är så kan jag inte ge upp på en bok, hur tråkig den än är. Så jag har fortsatt att läsa pyttelite varje dag ganska länge. Men så i förra veckan tog det fart och blev riktigt spännande och efter det blev den en riktig bladvändare, om än en hemsk sådan.

Den utspelar sig i Barcelona under olika tidsepoker på 1900-talet, och det är en blandning mellan drama, historia, romantik, thriller, deckare, spökhistoria och t o m lite komiskt ibland. Den handlar om många olika generationer som på något vis knyts samman med varandra. Jag vet inte hur många personers levandsöden författaren hinner med att beskriva, men många är det iallafall.

Så här står det på baksidan:

Daniel är tio år när han finner romanen Vindens skugga. Han blir fullkomligt besatt av boken och dess mystiske författare, den bortglömde Julián Carax. Sökandet efter svaren på gåtorna som omger boken kommer att prägla Daniels liv för all framtid. Varför har någon ansträngt sig så för att sopa igen alla spår efter Julián Carax? Varför bevakar den sadistiske kommissarien Fumero varje steg Daniel tar? Varför börjar Daniels liv alltmer påminna om Julián Carax?

Läsaren får ta del av en totalt uppslukande berättelse, lika gäckande gåtfull, romantisk, mystisk och lockande som det labyrintiska gatunätet i Barcelonas gamla stad.

Boken får av mig 4 **** av 5 möjliga! :)

På kvällen blev det räkmackor med dill från vår egen köksträdgård! :) Sen åkte vi hem till ett par vänner som ska ha barn inom en månad och satt och pratade lite och drack folköl (inte den gravida). Och sen slog vi på melodifestivalen när poängutdelningen började. Riktigt trevlig kväll faktiskt! :)



Måste bara visa min pelargon igen, som jag är så stolt över! :) Nu har alla blommorna slagit ut ordentligt och jag tycker att den är SÅ fin!



Bjuder också på denna bild på den enda ros som överlevt från förra helgens bukett. Älskar rosor och den här sorten är nog min favoritfärg! :)




Igår blev det städning igen och sen bara en massa plugg. Idag blir det också massvis med plugg samtidigt som jag tvättar! Imorn ska jag och Jeppe gå på en visning för en lägenhet som vi skulle vilja köpa! :)




Hoppas ni haft en trevlig och skön helg! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar