"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

fredag 6 maj 2011

Hållbart byggande!

Igår kom beskedet på sommarkurserna och tyvärr kom inte jag in på den som jag hade valt som första val! Människan och växterna. Den som verkade så himla kul och alla böckerna var ju så intressanta! Nåja, jag kanske kan läsa den nästa sommar. Jag står visserligen som reserv, men jag tror att det var ganska många före mig i kön så jag tror inte att jag ska hoppas på något.


Istället kommer jag att läsa en kurs som heter Byggnadsteknik; Hållbart byggande! Det är en kurs som handlar om att bygga på ett miljövänligt sätt. Jag har tänkt mycket på att jag skulle vilja läsa in mig och köpa böcker om det här när jag i framtiden ska skaffa mig ett hus. Antingen om man ska bygga nytt eller om man ska renovera. Så varför då inte gå en kurs om det hela redan nu? Jag tycker att det ska bli riktigt intressant att djupdyka i det här och jag är helt säker på att jag kommer att ha nytta av det jag lär mig, om inte privat så i mitt framtida jobb.


Den här boken ska jag studera i och den verkar ju intressant den också! Men gulp vad dyr den var. Kostade 945 kr! Hittade den dock begagnad på http://www.lycknis.se/ för "bara" 650 kr. Jag mailade snabbt som attan och hoppas att den inte redan hunnit bli såld!


Jag ska läsa ännu en kurs som heter Chick lit och går ut på att man ska analysera den chica kvinnans läsning DÅ och NU. Mina förväntningar på denna kursen är att jag ska kunna ligga på stranden och läsa romaner och senare på kvällen när jag kommer hem, skriva en liten analys. ;)


Jag valde den här kursen för att jag skulle få lite sommarlov. Den känns inte så seriös i mina ögon, eller rättare sagt, hade jag pluggat till författare så hade detta varit en relevant kurs för mig. Men jag som läser till miljövetare tar denna kursen lite på kul just för att det är sommar. Och jag älskar ju chick lit, så hur svårt kan det vara? :) Säkert svårare än vad jag förväntar mig kan jag tänka mig.. :)


Så nu vet ni vad jag ska pyssla med i sommar!


Förresten så tog vi det väldigt lugnt på vår 5 års dag igår! Vi började med att sova länge, sen tog vi bilen (Jeppe kan inte hoppa så långt på sina kryckor) till en Kina och Thai restaurang och käkade brunch-buffé. Efter det tog vi en sväng bort till Kålgårn (en sjö som ligger i ett parkområde ganska centralt) där vi tog en glass och höll på att frysa ihjäl på kuppen. Egentligen hade vi tänkt ha picknick men det var så himla kallt, så vi köpte lite plockmat och hade picknick hemma i soffan istället. Jättemysigt var det!


Den här filmen såg vi:




Filmen är baserad på en sann historia och handlar om ett par fångar som rymmer från ett fängelse i Sibiren. Man får sedan följa dem på deras resa genom öknar, skogar och över Himalaya. Det är en vacker film med storslagna miljöer. Att den är sann gör ju sitt också. Hade det inte varit för dessa två faktorer så hade filmen lätt kunnat bli tråkig. Men den blev faktiskt aldrig det. Jag tyckte att den var bra, men inte bland de bästa jag sett!

1 kommentar:

  1. Men ELLER HUR!?!!?! :S Han är fruktansvärd , jag var exakt som du tvungen att hålla för ögonen med tummarna i öronen flera gånger för han var så fruktansvärd! BLÄ!
    Och ja, visst tror jag (och min barnmorska...och alla preggosajter..)att det självklart är bättre att motionera under graviditeten än att inte göra det.. sen är det ju självklart skillnad om man ALDRIG motionerat innan och så börjar hysteriskt . Men har man som mig tränat otroligt mycket så bör man fortsätta som vanligt, med undantag för riskfyllda idrotter,rörelser etc... men jag ser inte direkt det riskfyllda i typ.. yoga!:)

    SvaraRadera