"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

måndag 14 mars 2011

Kärnkraftverken i Japan


Jag har hört mig för lite och läst runt på internet angående kärnkraftverken i Japan, och intrycket jag får är att det är ganska kört. Nyligen publicerades en artikel på aftonbladet där en svensk kärnkraftexpert hävdar att Fukushima är lika allvarligt som Tjernobyl. Han påstår att Japan försöker mörklägga vad som har hänt på grund av ekonomiska intressen. Jag vet inte om detta är sant, men jag blir inte förvånad om det är det.

Jag hade tidigare idag en diskussion med mina lärare på ekoteknik där jag frågade hur de såg på det här och hur farligt de tyckte att det verkade vara. Och de sa att det som hänt hittills inte är så farligt. Visst det har läckt ut en del radioaktivitet redan och de närmsta områdena runt kränkraftverken är svårt drabbade. Men jämfört med Tjernobyl är det inte så farligt, ÄN.

MEN om kylningsproblemen forstätter, vilket de mest sannolikt kommer att göra eftersom elektriciteten troligtvis inte kommer att komma igång igen på ett tag, så finns det risk för härdsmälta. Och smälter härden kan den börja röra på sig. Och det är då det blir riktigt farligt, för då kan den förstöra både reaktortanken och dess inneslutning. Och då får vi samma effekt som i Tjernobyl. http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/83/10363.jpg

Den här gången kommer antagligen inte just Sverige att få så mycket radioaktivitet som förra gången, eftersom det ligger så pass långt bort. Radioaktiviteten färdas ju med vindarna och molnen och faller ner som regn. Men när de väl kommer till Sverige har de antagligen redan regnat av någon annanstans eller skingrats. Om vi inte har otur. Vi kommer ju absolut att få en del radioaktivt nedfall, men som sagt sannolikt inte lika mycket som vid Tjernobyl.

Om det blir som Tjernobyl i Japan så kommer hela Japans befolkning att få evakueras. Japan är ett litet land till ytan och det är farligt att vistas i närheten av så stark radioaktivitet. Än idag 25 år senare bor det ingen på flera mils avstånd runt Tjernobylkraftverket. Och många länder runtkring eller en bit ifrån kommer isåfall att ta emot en hel del radioaktivt nedfall.

Nu får vi bara vänta och se. Det är väldigt frustrerande att man inte kan göra så mycket åt det, utan bara sitta och vänta in olyckan. Jag är iallafall glad att jag sitter i Sverige just nu. Mina tankar går hela tiden till alla Japaner och alla andra som av någon anledning är på besök i Japan just nu. Jag har en bekant där som jag hoppas tar sig hem säkert innan fler olyckor händer! Och jag är så tacksam att allt detta inte hände när Jeppe var i Japan!

Jag återkommer säkert med nyheter och funderingar på det här, för kärnkraft är något som jag tänker på mycket. Jag är i grund och botten emot kärnkraftverk eftersom jag tycker att det är för farligt (både olyckrisken och slutförvaringen) och det är dessutom inte en förnyelsebar källa. Däremot vet jag att till viss del klarar vi oss inte utan den med dagens energianvändning och dagens teknik för förnyelsebar energi. Och särskilt Japan som har så många kärnkraftverk hade väl inte så mycket annat val vad jag förstått det som. För olja och andra fossila bränslen är inget bra alternativ.

Men jag tycker ändå att vi ska lägga fokus på att förbättra tekniken på den förnyelsebara energin istället för att utveckla kärnkraften som i mina ögon inte är ett hållbart alternativ i längden.

1 kommentar: