"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

torsdag 6 januari 2011

Nyttigt mellanmål!


Det här året ska förhoppningsvis bli "De nyttiga mellanmålens år". :) Sen jag började plugga har jag inte kommit utanför lägenheten mycket. Jag har nästan växt fast i soffan. Man är hela tiden stressad och sitter och läser som en tok och hinner inte bry sig om vad man stoppar i sig. Och eftersom jag pluggar på distans, så får jag inte ens motion när jag ska ta mig till skolan, utan det är bara att öppna datorn. Vilket har resluterat i att jag lagt på mig tre kilo. Och igår när jag prövade mina favoritjeansshorts som i somras satt väldigt löst, så kunde jag med nöd och näppe knäppa dom. :S

Så mitt nyårslöfte till mig själv är att ta hand om mig själv, min kropp och min hälsa. Det innebär dels att jag ska försöka motionera flera dagar i veckan, (typ gå snabba promenader, simma eller åka snowboard). Dels för att gå ner de där 3 kilona igen, och dels för att komma ut och få friskluft och energi för att orka plugga mer. Och sen ska jag tänka mer på vad jag stoppar i mig, särskilt mellanmålen som är viktiga när man pluggar.

Jag tycker nog att jag äter hyfsat bra mat redan nu. Vi lagar nästan all mat från scratch, köper nästan aldrig färdiglagat, köper så mycket ekologiskt som plånboken tillåter och försöker äta enligt GI-modellen och LCHF (eller vad den heter). Men mellanmål däremot är jag superdålig på! Det brukar oftast bli en toast eller en panpizza eller något liknande. Eller blir det matlåda från dagen innan, men äter man då en matlåda på eftermiddagen och sen middag igen på kvällen så får man nästan för mycket mat i sig. Särskilt om man inte kommer ut och rör på sig.

Så nu ska jag alltså försöka fokusera på att komma på nyttiga, mättande mellanmål som ger energi för att orka plugga. Och på bilden ser ni mitt första försök. Det var supergott! En grov knäckemacka med philadelphiaost och avocado toppat med lite chilipulver (italiensk salladskrydda är en variant), kiwi och jordgubbssmoothie. Mixa bara ekologisk fil med frysta jordgubbar och en halv tesked vaniljsocker. Mums!

Har ni några bra mellanmålstips? Kan ni inte snälla dela med er av dom isåfall för jag är jättedålig på det! Tack!

Allteftersom jag kommer på eller prövar nya lägger jag upp dem här så att ni också kan få lite inspiration!

6 kommentarer:

  1. Jag äter aldrig mellanmål, hinner jag få i mig 3 mål om dagen är det en bra dag :/ Men jag körde GI rätt mycket innan och då var det mer mellanmål.
    Keso, kan man använda till mycket. På knäckebröd med nån god grönsak & krydda, keso med lite skuren/ hackad frukt i, keso med tonfisk eller skinka. Kesella är också bra, kesella med en skvätt fun light i och lite nötter eller bär.
    fil med kanel.
    Här har du en länk till bra mellanmålstips enligt GI/ LCHF http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.7020465
    kram bella

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Bella! Jo jag har testat keso på mackan och det var inget jag föll för direkt, men jag kan ju försöka lära mig att tycka om det! Min storebror lever typ på keso så då borde jag också kunna lära mig att gilla det.. :)

    SvaraRadera
  3. Förresten jag måste tillägga att jag bara äter 3 mål mat om dagen. Antingen blir det frukost, lunch och kvällsmat, eller så blir det sen frukost, mellanmål och kvällsmat. Oftast det senare. Så det är kanske fel egentligen att kalla det ett mellanmål. Fast det är ju precis det det är, mellan frukost och kvällsmat! :)

    SvaraRadera
  4. hehe, annars säger de ju att man ska äta typ 5-6 mål om dagen. 3 större och 2-3 mindre. Hade jag aldrig haft tid med :P

    SvaraRadera
  5. Gör din egen hummus. Det är supergott på knäckemackan. Mixa bara 1 burk kikärtor, olivolja, spiskummin och en liten vitlöksklyfta så får du en jättegod röra att ha på mackan. Släng på lite skivad tomat eller groddar. Absolut min favvis och lätt att göra en laddning hummus och ha i kylen. (Jag har också lagt på mig de där extra kilona pga ren lathet och allt sätter sig bara på magen. Det hade varit bättre om det delade upp sig lite snyggt på hela kroppen:). Vad kul det är att läsa din blogg Mich, du verkar va hur sund som helst! Kramar

    SvaraRadera
  6. Bella: Jo de säger ju det, och det tror jag säkert är jättebra, men jag har ju problem o få i mig bara de där 3 målen! :) Om inte chips räknas som mindre mellanmål? ;) Fast lite frukt slinker det ner då och då iallafall! Det måste ju räknas! :)

    Kerstin: Tack så jättemycket för tipset och vad kul att du hittade till min blogg! Det ska jag absolut prova! Men jag måste protestera mot det där med sundhet. Jag lever absolut INTE sunt, men jag försöker att ändra på mig och göra det! :) Kram!

    SvaraRadera