"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

tisdag 4 januari 2011

Nyårsafton i Orsa!

Och så blev det nyårsafton. Den firade jag och Jesper helt själva i hans föräldrars sommarstuga i Orsa, och det var så mysigt! Tror faktiskt att det var min bästa nyårsafton hittills. Efter allt resande fram och tillbaka hit och dit var det så skönt att bara vara själva och ta det lugnt.

Klänningen jag har på mig fick jag i julklapp av min nya moster från USA. Och mina nya favorit strumpor med tofsar, som jag också bär på bilden fick jag av min mamma i julklapp. De kommer från Indiska.

Världens snyggaste karl! :)

Jag stod för matlagningen och förrätten blev avocadohalvor med räkröra.


Mmm, supergott.
Receptet är enkelt:

Blanda bara ihop
Räkor (blir godast med sådana man skalar själv, spara några till garnering)
Creme fraiche
Majonäs
Dill
Salt
Peppar
Lite, lite pressad citron

Och ös upp det över en avocado som är delad på mitten och urkärnad.

Har man det hemma så är det fint att garnera med en citronskiva och en dillkvist och kanske t o m lite rom.


Huvudrätten var utsökt och det var första gången jag lagade det här så jag är riktigt nöjd! Vitlöks och rosmarinmarinerad fläskfilé med hasselbackspotatis, sparris och dragonsås! Själv hade jag aldrig smakat dragon förut (inte medvetet iallafall) och jag tyckte att det smakade superdupergott! Typ som en riktigt fin bearnaisesås fast bättre.

Marinerad fläskfilé ca 3 port:

1 fläskfilé
4 rivna vitlöksklyftor
2 tsk hackad rosmarin
rivet skal av en hel citron
olivolja (eller annan olja)
flingsalt
svartpeppar grovkornig

Sätt ugnen på 125 grader. Putsa fläskfilen så att inget vitt finns kvar. Häll upp ca 1 dl olja i en skål. Blanda ner alla ingredienser i oljan och gnid in köttet i en tredjedel av blandningen. Bryn köttet i en stekpanna på båda sidor tills den fått lite färg. Stick sedan in en kötttermometer i den tjockaste delen och lägg i en ugnsäker form. Häll över en tredjedel av marinaden och spara det sista till potatisarna. Stek klart i ugnen tills innertemperaturen är 70 grader. Låt svalna. Skär upp köttet i tunna skivor på snedden.

Dragonsås 4 port:

2 msk dragonvinäger (jag hittade inte det och tog vitvinsvinäger, vilket funkade lika bra)
6 msk torrt vitt vin
2 ½ dl hönsbuljong
2 msk hackad färsk dragon (går lika bra med torkad på kryddburk)
3 dl gräddfil eller vispgrädde (jag tog vispgrädde)

Häll vinet och vinägern i en kastrull och låt koka upp. Koka på lagom värme tills vätskan reducerats till hälften. Rör ner buljongen och reducera lite till. Häll till sist i grädden och dragonen och reducera tills såsen har fått önskad tjocklek. Om du inte orkar vänta, red med lite maizena. Glöm inte att röra då och då. Avsluta med lite salt och peppar.

Hackelbackspotatis 4 port:

10-12 potatisar
olja
flingsalt

Tvätta potatisarna men behåll skalet på. Skär potatisen i tunna skivor men inte helt igenom. Lägg potatisarna i en långpanna och pensla med olja. Jag tog det sista från fläskfilémarinaden. Strö över lite flingsalt. Stek i 225 grader i 45 min. Pensla också under stekningen.

Efterrätten var också enkel och bestod av vaniljglass, vispad grädde och varma hallon. Mums!

På tolvslaget skålade vi med champagne och badade i gårdens utomhusbadtunna med 37 gradigt vatten. Riktigt mysigt att sitta där och titta på alla grannarnas fyrverkerier!

Vi hade också köpt ett litet paket med raketer för 150 kr, som fyrverkerimästare Guldbrand brände av i bara badbyxor och badrock för mig! ;) Hihi!

Hoppas att ni fick ett lika mysigt nyårsfirande som jag och Jeppe fick! Och hoppas att alla får ett underbart 2011! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar