"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

lördag 8 januari 2011

Älskade böcker!!


Om ni som jag älskar att läsa böcker, så kommer ni att gilla mitt nya blogginslag! Jag tänkte nämligen skriva en liten minirecension av varje bok som jag läser. Ett litet boktips helt enkelt. De kommer att komma allt från 1 gång i veckan till 1 gång i månaden. Jag läser nästan alltid en stund på kvällen innan jag somnar och gärna på dagen också om jag har tid.

Men sen jag började plugga så blir det mest facklitteraturläsning på dagarna, vilket inte är lika avslappnande, det har snarare omvänd effekt. :S Och just för att jag läser så mycket tunga texter om dagarna så gillar jag att läsa något totalt avslappnande innan jag ska sova på kvällen. Mest blir det chic-lit eller svenska deckare nu för tiden.

Jag har slutat helt att köpa nya böcker. Dels för att spara pengar, och dels med tanke på miljön. Antingen lånar jag böcker på biblioteket, eller lånar jag av familj och vänner eller så köper jag begagnade. En begagnad bok brukar kosta mellan 5 och 20 kr. Helt i min smak! Och det är inga gamla tråkiga ointressanta utan relativt nya jättebra böcker!

Alla böckerna på första bilden köpte jag på second hand innan jul och gav bort som extrapresenter i julklapp. Det tror jag var mycket uppskattat. För i stället för att få en ny bok fick de kanske 3 eller 5 jättebra böcker! Behöver ni köpa present till mig nån gång så köp en begagnad bok! :)

JANE GREEN - BABYFEBER

Den här boken köpte jag t ex och hade tänkt ge bort, men sen tog min gamla bok slut när jag var hemma i Skåne så då fick jag ta denna som nödbok. :) 5 kr kostade den på Ta till vara här i Falun och var t o m tryckt på miljövänligt papper!

Jag är väl kanske lite ytlig, men en boks framsida är lite viktig för mig. Jag blir mycket gladare om jag har en bok med en fin framsida på mitt nattduksbord. Och färgerna och bilden på den här tilltalade mig skarpt! :)

En typisk chic-lit bok. Den är uppdelad i tre delar och handlar om 3 tjejer som på något sätt har relationer till varandra. Julia som gör allt för att bli gravid, medan hennes förhållande svalnar mer och mer. Maeve som absolut inte vill bli gravid men som så klart blir det på grund av ett one-night stand. Och Samantha som precis blivit mamma, men har förvandlats till en hyperkänslig vulkan med oförutsägbara utbrott.

Jag har nästan aldrig läst en bok som jag inte tyckte var bra, jag är verkligen allätare. Så det är lite svårt för mig att ge betyg. Så jag tror jag tar en betygskala som går mellan DÅLIG, MEDEL eller UNDERBAR. :) Och de flesta böcker kommer nog att få medel för jag tycker att nästan alla böcker är lika bra. Däremot kommer det nån riktig pärla ibland, t ex Harry Potter, Twilight, Dan Brown-böckerna och Sophie Kinsellas böcker om en Shopaholic. (Mina favoriter!)


Men den här boken får bli MEDEL.

Bokrecensionerna kommer ni att hitta under fliken Lästips.

2 kommentarer:

  1. Jag blir så jäkla inspirerad av din blogg. Du får mig att tänka, bry mig och känna att det jag gör för miljön faktiskt gör skillnad.
    För att det ska bli ringar på vattnet måste ju nån börja!
    Små saker gör skillnad i det stora hela också!!
    Kram B

    SvaraRadera
  2. Oj va roligt! Vad glad jag blir! :D
    Det var ju faktiskt det som var min tanke när jag startade upp den här bloggen! :) Att få inspirera andra!

    Jag tycker att det är roligt att påminna folk om alla småsaker man kan göra i hemmet och i sin vardag för att göra skillnad. Som sagt många bäckar små! :)

    KRAM!

    SvaraRadera