"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

måndag 24 januari 2011

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann!


Jaha då var det dags för boktips igen då! Den här boken av Jonas Jonasson som egentligen heter Pär-Ola Jonasson är faktiskt helt ny, men jag har inte köpt den utan vann den på julklappsleken i julas. :) Och igårkväll läste jag ut den. Eftersom den legat etta på boktoppen hela hösten så hade jag väl en del förväntningar på den. Och jag måste säga att den var lite seg emellanåt. Men i slutändan helt klart läsvärd och en väldigt annorlunda bok.

Är man intresserad av historia är det en perfekt bok. Jag tror att min pappa och min svåger kommer att älska den. Men även om man inte är så jätteintresserad så är det kul att lära känna vår nutida historia lite bättre.

Boken handlar som ni nog redan förstått om hundraåringen Allan Karlsson som på sin 100 födelsedag kliver ut genom sitt fönster och försvinner. På detta följer ett äventyr där han blir inblandad i stölder och mord och gud vet vad. Samtidigt som man vart annat kapitel får läsa om hela 100 åringens liv. Och han har hunnit med mycket kan jag säga. Och han känner varenda president och högt uppsatt person du kan tänka dig. Och han har en tendens att alltid klara sig vilken soppa han än hamnar i.

Boken om Allan Karlsson får betyget 4 av 5 möjliga av mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar