"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

onsdag 7 december 2011

Lucka 7! Boken Nedkopplad: en familj, ett experiment ett liv utan teknik!

Dagens lucka har kanske inte en lika självklar koppling till miljö som de andra julklapparna haft. Men jag tycker ändå att den platsar här! Det är en bok som är skriven av Susan Maushart och den heter Nedkopplad: en familj, ett experiment ett liv utan teknik. Jag ska börja med att säga att jag inte läst den själv ännu. Men jag tycker den verkar jätteinspirerande!

Det är en dokumentärbok, alltså en sann historia, som handlar om en familj som under ett halvår ska leva helt nedkopplade. Ingen TV, inget internet, inga mobiler. Detta medför ju såklart en massa svårigheter men detfunkar ju såklart och för också familjen närmare varandra. Boken är skriven med både humor och allvar.

Läs mer om boken på Adlibris, där den inbunden kostar 149:-.

Själv tycker jag att det här med teknik är både bra och dåligt. För att kunna förbättra miljön i världen måste vi i nuläget förlita oss på tekniken. Men hur är det i vår vardag? Behöver vi verkligen en liten manick där vi har allt samlat? Hur bekväm får man bli egentligen? Och hur beroende får man bli egentligen?

Jag har gjort ett aktivt val att inte skaffa en smartphone, dels eftersom att min gamla telefon funkar utmärkt, och jag använder den ändå bara till att ringa och smsa med. Dels för att jag inte vill ha tillgång till internet och facebook vart jag än är. Visst det finns jättemånga fördelar med en smartphone. T ex gps och en massa andra hjälpsamma funktioner. Men man klarade sig ju innan de här sakerna kom också!

Jag tror att ju mer teknik vi använder oss av, desto mer försvinner vi från den riktiga världen. Vi glömmer bort vilka konsekvenser det får för oss, både känslomässigt och miljömässigt. Att alla ska byta telefon minst en gång om året förstår väl vem som helst att det inte är så miljövänligt. Att det sen tillkommer datorer, tv-apparater och all annan hemelektronik som hela tiden byts ut gör inte saken bättre!

Nä den här boken är nog väldigt läsvärd och kan ge oss en tankeställare! Jag säger absolut inte att man ska distansera sig helt med tekniken, för det finns väldigt mycket bra med den också. Men man kanske kan minska sitt beroende lite och kanske behöver man inte en ny telefon varje år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar