"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

fredag 5 augusti 2011

Stockholm rosé - Sophia Wolf Lösnitz



Vilken fräsch nykomling säger jag bara! :) Den här boken ingår faktiskt inte i min kurslitteratur. Däremot så skulle vi välja 5 egna böcker och då valde jag denna. (Lånade den på bibblan i Falun). Dock är det den enda boken jag väljer själv som jag kommer hinna läsa, eftersom arbetet ska vara inne nästa fredag! Om en vecka! Ca 10 sidor och jag har inte ens börjat!! Aaaah!


Ok tillbaka till boken. Den här boken är författarens debutroman. Den kom ut i våras så den är alldeles färsk! Till skillnad från annan svensk chick lit så är den här riktigt ful i munnen. Jag gillar visserligen inte att slänga grova könsord runt mig, men just i den här boken så får det lov att gå. Författaren är inte blygsam. Ämnen som könssjukdomar, mens, silikonbröst, kokainöverdoser och sex behandlas på löpande band.


Boken handlar om en tjej på 26 år som blivit dumpad av sin kille. Vi får följa henne genom hennes sexstegsprogram som går ut på att få tillbaks honom. Boken utspelar sig i Stockholms innerstad, och det är mycket namedropping på nattklubbar, café, gator, butiker och klädmärken. Tjejen som kallar sig för Destiny har en superrik pappa som lämnat familjen för en annan man. Destiny och hennes vänner är alla i princip ekonomiskt oberoende och spenderar sina dagar med att supa, ligga och köpa kläder.


Boken har inte någon direkt spännande handling men blir för den sakens skull inte tråkig. Ett plus för omslaget som jag verkligen gillar! Detta är en bok som verkligen står ut ur mängden. Och det är en riktig chick lit bok om än lite grov i munnen.


Boken får en klar 4 av 5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar