"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

söndag 14 augusti 2011

Bland älgar, kantareller och taggsvampar!



Nu är jag på plats i Skåne, och igår när vi körde hem såg vi den här älgkon och hennes kalv gå och beta på en äng! Roligt! Var jättelängessen jag såg en älg faktiskt!


Det är så att jag har väldigt många kantarell- och taggsvampsställen här hemma i Hultet, och ända sen jag var hemma över midsommar och vi hittade de första småputtarna, så har jag drömt var och varannan natt om att vara i Hultet och plocka kantareller.

Har bara ett enda ställe i Falun där jag vet att det finns och jag har dessutom inte haft tid eller sällskap till att ut o leta. Och alla, både i Falun och i Skåne, har berättat hur mycket de har plockat och vilket bra kantarellår det är, och jag har fått mer och mer abstinens!


Så ni kan ju bara tänka er hur sugen jag var på att ut o plocka idag. Men jag var ganska dålig i morse och låg med feber, täppt och snörvlig näsa och hosta så jag fick snällt stanna inne och titta på film. Men vid två tiden tog min abstinens över och jag kunde inte hålla mig. Tryckte i mig en alvedon och tog med mig mamma ut i skogen, och vilken belöning jag fick! Verkligen värt att vänta på!! :D


Visserligen höll jag på att svimma ett par gånger men det var det värt! Och lite frisk luft gjorde nog susen också för jag mår bättre nu. Är helt slut, men näsan är inte så täppt och jag hostar mindre.


På bilden ovan syns en massa taggsvampar. Det ser ut som kantareller men det är taggisar. De är lika goda som kantareller och smakar ungefär likadant. Finns vita också. Se upp för maskar bara! Särskilt de vita kan vara väldigt maskätna ibland, men idag hittade vi bara fina exemplar!



Taggisar!



Hittade ett litet ägg mitt ute i skogen! Undrans vad som legat i det? En liten fågel kanske!



Hittade många kantarellfamiljer med stora fina exemplar!
















En av mina favoritblommor är blåklockor. Och jag hittade en sån underbart fin buske alldeles full av dem!




Älskade blåklockor!



Den totala fångsten! En full korg som var riktigt tung och en med botten fylld.


Hela härligheten! Både taggisar och kantareller!


Och det roliga är att vi bara gått vår "lilla" runda idag! :D Har kanske kollat igenom en tredjedel av alla mina ställen, så det blir förhoppningsvis en massa mer svamp i veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar