"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

måndag 8 augusti 2011

The Pianist!



Lördagskvällen var riktigt kul och egentligen första gången jag gått ut i Falun den här sommaren. Har varit på Rådhusgården en gång i början av sommaren, men då var jag nästan nykter och gick hem tidigt.


Men i lördags var det riktigt kul! En tjejkompis sov över och gick hem redan vid nio igår morse, så jag kom upp tidigt. Ägnade resten av dagen åt att äta skräpmat och titta på film. Supermysigt! Det regnade hela dagen, så man kunde sitta inne med gott samvete.


Öppnade upp med att se den här som jag alltid hört ska vara så bra. Och det var den verkligen! Det är ju ingen ny film, den är väl snart 10 år. Men det var första gången jag såg den och säkert inte den sista! För er som inte redan sett den kan jag berätta att den handlar om en jude och hans familj under åren 1942-1945. Alltså under andra världskriget. Filmen är väldigt hemsk och det värsta är att den är sann.


Den är riktigt bra gjord, med trovärdiga miljöer och fast att man inte vill tro det så förstår man att det var så här det verkligen var. Folk väljs ut och avrättas på rad med ett skott i nacken. Helt absurt! Hur kunde människan sjunka så lågt som den gjorde under andra världskriget? Det är verkligen skrämmande.


Ja har ni inte sett den så tycker jag att ni ska göra det iaf. Den är hemsk men väldigt bra!



Sen såg jag den här musikalen också, men det var en av de tråkigaste filmer jag någonsin sett. Hade det inte varit för att jag är så envis så hade jag stängt av den redan efter en halvtimme.


Jeppe kom hem sent inatt och nu är det seriöst pluggmode som gäller för oss båda hela veckan. Min stora uppgift ska vara inlämnad på fredag och helst ska jag åka till Skåne redan på ons eller helst idag egentligen. Så vi får se hur det blir. Det blir en stressig vecka iaf!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar