"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

fredag 18 februari 2011

Röda vargen - Liza Marklund

Lite bokrecension igen då! Läste ut den här i lördags kväll då jag låg hemma o var lite halvrisig. Har hållt på ett tag nu (ca ett år tror jag) att läsa alla Liza Marklunds böcker. Pappa har nästan allihopa så jag har lånat dem av honom. Har läst dem i lite oordning men tror att jag bara har de två senaste kvar att läsa nu. Jag gillar dem faktiskt. De är väldigt mörka och den undersökande journalisten Annika Bengtsson som de flesta böckerna handlar om är väl ingen förebild precis. Men hon är intressant att läsa om och hon är en jäkel på att gräva fram bra storys.

Liza Marklund är bra på att göra research innan hon skriver sina böcker, så de känns väldigt verkliga. Hon beskriver allting i detalj och det är ju extra kul att läsa om eftersom det är i Sverige och vissa platser kan man känna igen sig på. Mycket av det hon skriver är sant, men det är ändå fiktion. De är alltid väldigt spännande.

Just den här boken handlar om ett mord på en journalist, som sammankopplas med ett terroristattentat på 60-talet. Allting kommer upp till ytan igen och Annika blir som vanligt indragen i det hela. Ingen tror på det hon gräver fram och hennes chef förbjuder henne att skriva om terrorism. Hon har det kämpigt även på hemmafronten och får ensam slåss mot alla problem.

Av mig får just den här boken en 3a av 5 möjliga. Det var inte en av hennes bästa böcker, men hon skriver fortfarande både spännande och bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar