"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

onsdag 16 februari 2011

Östersund!

En kort rapport från Östersund får jag väl lägga in också. Jag kan ju börja med att säga att det som ni säkert märkt blev snöstorm på torsdagen. På fredagsmorgonen när vi vaknade såg det ut såhär på vår balkong. Det kom minst 3 dec på en dag! :)

Jag och två av mina klasskompisar bodde på ett vandrar hem ca 100 meter från vår skola. Det var hur bra som helst! Inte särskilt dyrt heller. 400 kr per person för två nätter. På bilden syns ett av kylskåpen som man delade med resten av huset.

Här är de två av mina lärare som jag har haft i flest kurser hittills. De kan hur mycket som helst, men ofta kan de inte sluta prata om allt de varit med om och kan. :) Så då blir det ibland lite långtråkigt o lyssna på. Den ena är väldigt sträng och den andra är riktigt flummig. Så de kompletterar varandra bra.

Jag hade ju med mig vattenprover från Faluns dricksvatten igen för att följa upp kvicksilverresultaten vi fick sist. Men tyvärr fanns det ingen kvicksilverstandard till ICP-MS maskinen just nu så jag fick lämna kvar proverna och så kanske de skulle mäta när de fått in en ny standard.

Däremot mätte vi radioaktiviteten i trattkantarellerna från Ryggen här utanför Falun. Och de innehöll ca 950 becerel. Det är ganska mycket men inte över gränsvärdet. Gränsvärdet för att man ska få sälja livsmedel är 1500 becerel. Så det är nog ingen fara att äta dem. Så länge man inte äter varje dag, men det gör vi ju inte.

Japp det var väl det från Östersund!

1 kommentar: