"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

måndag 7 februari 2011

Granskning av Sveriges mejeriproduktion och Arlas försök till monopol


Vilken härlig helg vi har haft! Snowboard både lördag och söndag, och det var sol och blå himmel och inte för hårt i backen! Jag har haft superkul tillsammans med en nyfunnen snowboardvän eller två stycken förresten! Jag lärde ju känna en tjej förra helgen på 25 årsfesten jag var på. Men sen träffade vi ännu en tjej i backen som vi också lärde känna! SÅ kul att lära känna nya trevliga människor! Som dessutom är på ungefär samma nivå som jag i brädåkningen. Och vi har åkt runt o lekt en massa och jag har till och med lärt mig ett nytt trick! Man har verkligen kommit igång och fått tillbaka kontrollen från där man slutade förra våren!

Den här veckan är det mycket som står på schemat. Jag åker till Östersund ons-fre för att undersöka mina torkade trattkantareller och se hur mycket radioaktiv strålning de innehåller. Och jag ska förhoppningsvis även göra ett nytt test på Faluns dricksvatten, som uppföljning på vårt förra miljöprojekt.

Och idag har jag haft möte med min grupp inför det nya miljöprojektet. Vi har idag bestämt oss för att granska Sveriges mejeriproduktion och fördjupa oss i vad som kommer att hända om Arla får monopol på hela Sveriges och Danmarks mjölkproduktion. (Arla är från början danskt). Det ska bli jättespännande och kul att arbeta med! Vi kommer att göra studiebesök på bondgårdar och mejerier och göra massa intervjuer. Det ska bli väldigt intressant!

Och förutom allt skolarbete så ser lägenheten ut som ett säsongsboende i Sälen efter denna helgen. Dvs pizzakartonger och disk överallt, rentvätten hänger framme och smutstvätten ligger på golvet, smutsigt och dammigt och så lite snowboardprylar utspridda över hela lägenheten som pricken över i. Så det blir till att röja undan lite och diska o städa idag. Hoppas på att hinna med lite simning också!

Tillbaka till verkligheten! Bang!

2 kommentarer:

  1. Vad bra att du hittat nya kompisar.
    Ska ni jobba med Arla hela våren ? Kan nog bli ett stort arbete. Kram Mamma

    SvaraRadera
  2. till slutet av april! ja det blir ett ganska stort arbete! :)

    SvaraRadera