"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

måndag 6 december 2010

Gammeldags julmarknad i Falu gruva!

Hej!

Igår var jag på julmarknad vid gruvan och det var supermysigt! Passade på att köpa lite delikatesser till mina amerikanska halvkusiner som kommer på besök till jul! Gammaldags glögg, hemlagad vildhallonsylt, renkorv, hällbröd och glöggte. Fast teet ska jag nog behålla för mig själv! ;)

Men en matkorg kan många gånger vara den perfekta presenten om man inte vet vad man ska köpa till en person. Mat gillar väl alla! :) Tänkte också stoppa ner lite hembakade pepparkakor och blåmögelost, hemlagade knäck och ischoklad och lite annat juligt smått och gott.

Roligare att göra själv än att köpa färdigt som är fullproppat med onaturliga ämnen!

Det här underbara lilla änglaspelet fyndade jag också! Har tittat på ett exakt likadant på Åhléns som kostade runt 80 spänn. Men den här hittade jag i en second hand butik på julmarknaden för 15 spänn! FYND! :) Originallåda som var helt oöppnad var det också! Till och med ljus ingick! :)

Det plingade så fint här igårkväll. Påminde mig om julen när man var liten, och jag älskade att bygga ihop änglaspelet. Har alltid gillat allt som har med änglar att göra!

Här är en annan matkorg som jag gett bort! Den fick pappa i födelsedagspresent när han fyllde år. Whiskysenapen och vildsvinskorven köpte jag på Rättviks marknad. Trattkantarellerna har jag plockat och torkat själv. Lingonsylten har jag kokat själv, men svärmor har plockat bären. Och knäckebrödet köpte jag på Ica på stan.

Pappa blev jätteglad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar