"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

söndag 12 december 2010

Fisksoppa och vitlöksbröd!


Ett av mina favorit-vinterrecept! Det är så gott att komma in i värmen efter en dag ute i kylan och värma sig med lite soppa. Vi brukar oftast ha knäckebröd till soppan, men den här gången blev det vitlöksbröd.

Fisksoppa låter ju sådär, men jag kan nästan lova att ni kommer gilla den! Jag har bjudit på den till både folk som gillar fisk och till folk som hatar fisk och alla har älskat den och velat ha receptet!

Jag har alltid följt receptet, men jag tror att jag ska ha i lite räkor nästa gång. Tror att det kan vara gott! Och att byta ut lite av potatisen mot lite andra rovfrukter.

Fisksoppa

1 liter vatten
1 gul lök (hackad)
7-8 potatisar (tärnade i lagom stora bitar)

KOKA DETTA I CA 10 MIN

Ett fiskblock (t ex sej eller torsk) tärnat i lagom stora bitar
Rikligt med fryst dill

KOKA DETTA I CA 15 MIN

ca 1 ½-2 msk aromat
1 tärning fiskbuljong
ca 5 dl creme fraiche

KOKA UPP OCH TA AV

Vitlöksbröd

Jag brukar för enkelhetens skull köpa såna där halvfärdiga baguetter som man själv ska ha in i ugnen en stund. Men jag delar först upp dem i lagom stora bitar och sen gör jag eget vitlöksmör som jag stryker på ett tjockt lager innan jag har in dem i ugnen.

Vitlökssmör

Smör
Vitlök (4-5 klyftor)
Dill

Istället för att äta soppan direkt kan man låta den stå på på lägsta värmen och gå ut och ta sig en promenad. Då blir det extra gott att äta när man kommer in kall och frusen med rosor på kinderna. :)

1 kommentar:

  1. Mmm , finns inget godare än denna fisksoppan. Men jag har inte provat med vitlöksbröd. Kram Mamma

    SvaraRadera