"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

fredag 26 november 2010

Julstädning!

Hej!!

Dags att julstäda nu kanske? Då kan jag rekomendera Grumme citronsåpa! Själv tycker jag att både grönsåpan och gulsåpan luktar ganska äckligt. Men citronsåpan luktar som godis! :) Sjöbris såpan måste vara ny, för den har jag inte sett innan, men jag kan tänka mig att den också luktar ganska gott.

Det som är bra med Grumme är att den är en naturprodukt och innehåller inga onaturliga eller skadliga ämnen. Den är biologiskt nedbrytbar och bär dessutom Naturskyddsföreningens Bra miljövalmärkning; Svalan. Den kan användas till nästan allt i hela huset. För städtips gå in på http://www.grumme.se/ .




Ett annat sädtips som jag har tipsat om innan är citron. Det gör susen på kalkfläckar i hela huset. T ex diskbänken.
Man kanske inte tänker på det, men de städprodukter som vi använder i våra hem är ofta väldigt miljöfarliga. Och resterna spolas för det mesta ner i avloppet, och vidare ut i naturen, eftersom inte allat fångas upp i reningsverken.

Därför är det nu dags att inse att det finns miljövänliga alternativ. Bra sådana också! Titta alltid efter Svalan märkningen eller Svanen märkningen eller någon annan form av miljömärkning, när du ska handla rengöringsmedel. Använd ALDRIG klorin! Det är ett av de mest miljöfarliga rengöringsmedlen vi har och det är fullkomligt onödigt!

På ingrodd smuts t ex i ugnen, spisen eller badkaret, så brukar jag använda Cillit bang (den som är grön och lila). Den har förut varit svanenmärkt, men nu verkade det som att de konstigt nog hade tagit fram en ny formula som inte var svanenmärkt. Helt vrickat. Så när jag får slut på min gamla flaska så kommer jag nog att köpa den här gamla klassikern, som är helt miljövänlig.
Lycka till i julstöket!! :D


2 kommentarer:

  1. du får följa med och åka i veckan :) hade vart skitkul!!

    SvaraRadera
  2. åker ju hem till skåne i veckan! men åker gärna nån dag snart! kanske redan till helgen om jag kommit hem då!

    SvaraRadera