"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

torsdag 11 november 2010

Höst/Vintermat Rotfruktsgratäng!


Lika bra att ta ett recept till så att ni inte svälter där ute! :) Jag har alltid varit superdålig på att göra potatisgratäng, så det slutade med att jag köpte sådana där färdiga på påse som man bara värmer i ugnen. Men nu hittade jag ett nytt recept som jag gjorde om lite. Och det här var ju dessutom med rotfrukter i vilket jag gillar!

Ett jättebra tips för att lyckas med potatis/rotfruktsgratäng är att inte ha för tjockt lager med potatis, för då slutar det bara med att potatisarna i botten inte är färdiga när man tar ut gratängen ur ugnen. Och sen gillar jag inte när det är för mycket gul lök i heller.


Ingredienser för 2 portioner:
4 potatisar
2 morötter
1 palsternacka
1 vitlöksklyfta
ca 5 cm purjolök
2 dl creme fraiche
2 dl grädde/matlagningsgrädde
salt
peppar
grillkrydda
riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Skiva ner potatis, morötter, palsternacka och purjolök och lägg i en ugnsfast form. Vispa lite snabbt ihop grädde, cremefraiche, salt, peppar, grillkrydda och riven/pressad vitlök. Häll blandningen över rotfrukterna och toppa med riven ost. Sätt in i ugnen i ca 45 min.

(Originalreceptet för 4 personer hittade jag på Icabutiken, men jag tror att man bara kan dubbla detta receptet om man vill ha till fler än 2 pers. Det räckte faktiskt dessutom till 3 pers. :))

Kan serveras med en valfri köttbit (jag tog benfri kotlett av gris), kokt broccoli och bearnaisås. Och om man vill lyxa till det, ett glas rött. :)


Det här var så himla supergott! Det godaste jag ätit på länge, och det var ju så mycket roligare att äta när man visste att man gjort gratängen själv från scratch och dessutom att det är bra säsongsmat. Man ska ju äta mycket rotfrukter på hösten och vintern så då var det dessutom en miljövänlig rätt! :)

Kanske något att laga till helgen? Lycka till! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar