"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

onsdag 10 november 2010

Sesampanerad rödspätta med ekologisk potatis!





Matdags igen då!



Jag har kommit på att jag inte vill panera min fisk i ströbröd längre, utan ville ha ett nyttigare alternativ. Och då köpte jag sådana här ekologiska sesamfrön och panerade min rödspätta i!








Det blev jättegott! Till det ville jag ha lite ekologisk potatis, och eftersom den i lösvikt var slut så hittade jag den här fina gammeldags påsen, med närodlad ekologisk potatis! Kan rekommendera den till mina läsare från Falun! Köpte den på Maxi för ca 30 kr.


Obs !! Köp inte rödspätta som inte är MSC-märkt! Den håller nämligen som så många andra fiskar på att bli utfiskad. Det här gäller egentligen när ni köper all fisk och skaldjur. Titta efter den blåvita lilla fisken så kan ni äta med gott samvete!

Findus Rödspätta filéer är MSC-märkta och de brukar jag köpa. De är tunna och fina vilket gör att de blir krispiga och goda när de legat i stekpannan ett tag.


Så här såg det färdiga resultatet ut! Nåja, det här var faktiskt en matlåda som jag åt igår, därav den lilla, lilla fiskbiten och lite mer potatis. Från början var potatisen kokt, men när jag gjorde matlådan skivade jag ner den i stekpannan och hade på lite citronpeppar. Utmärkt sätt att återanvända potatis på, då jag inte gillar att värma kokta potatisar i micron.


Och så en liten kall gräddfil och cremefraichesås med dill, salt, peppar och lite, lite aromat.



Bon appetit! :D

2 kommentarer:

  1. ja det ser ju gott och trevligt ut. det finns ett par varma och sköna stövlar på "din sko".du vet sådana i mocka som ser ut som mysskor. dessa har högt skaft och ganska tjocka sulor. ska köpa dem när jag kommer till wäla.

    SvaraRadera