"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

onsdag 24 november 2010

Biologiskt nedbrytbar duschcreme!


Hej hej!

Nu är det ett tag sen igen, och det beror på att jag har plugg upp över öronen så här innan jul, och dessutom håller jag på med julstädningen också nu. Och den tar flera dagar för mig, eftersom jag verkligen städar och rensar ÖVERALLT. Jobbigt, men skönt efteråt!

Men jag tänkte att jag kunde slänga in ett miljötips emellan iaf! Den här duschcremen hittade jag faktiskt på Maxi i Falun. Vet inte om det är något som alla Maxiaffärer har eller om det bara är just här. Men annars kan man ju alltid fråga om de vill ta hem den.

Det fina med denna är att det är en extra stor flaska (1 L), den är billig (75 kr) och den är "biodegradable". Biodegradable betyder att den är biologiskt nedbrytbar. Alltså att när den kommer ut i naturen som allting gör förr eller senare så kan den brytas ner till ofarliga ämnen som redan ingår i jorden/vattnet. Visst "renas" allt avloppsvatten i ett reningsverk innan det åker ut i naturen, men det är inte allt som kan "renas" bort, och även om det renas bort så tar det som renats bort vägen någonstans, t ex förbränns i luften och/eller sprids ut i naturen. Som min gamla biologilärare sa "ingenting försvinner, men allting sprider sig". Så därför är det viktigt att man tänker på vad man sköljer ner i avloppet!

På bilden är den i trepack men i affären säljs den en och en. 75 kr för en tvål kanske känns dyrt men tänk då på detta. Vanliga tvålflaskor (de flesta) brukar innehålla ungefär 250 ml. Alltså får du 4 vanliga flaskor i en. Och skulle du ha köpt 4 vanliga flaskor som kostar mellan 20 och 30 kr så hade du legat på mellan 80 och 120 kr. Och då får du också tänka att den här är miljövänlig. Och miljövänliga produkter brukar ofta vara 3 gånger dyrare än vanliga. Men i det här fallet är det inte så! :)

Jag har använt de här tvålarna sen i våras och har hunnit pröva alla tre sorter. Det finns kokos, mango eller oliv. Och alla tre luktar jättegott! Och de är snälla mot huden. Och de räcker länge! Jag gillar också att det är en pump så att det blir extra lätt att inte ta för mycket. Alla tre sorter innehåller också aloe vera som är återfuktande för huden.

Kanske kan bli en bra julklapp till någon lortgris! ;)

1 kommentar:

  1. Ja du vet väl att din morbror och din mamma oxå har använt den med cocos. Den är jätteskön.
    Ska se om jag hittar den på Maxi i stan . kram mamma

    SvaraRadera