"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

torsdag 15 april 2010

Gamla ting får nytt liv!

Hej mina vänner!

Idag blir det en bildsession bestående av mina personliga favoritägodelar!



Vi börjar med min fina skål som är väldigt, väldigt gammal. Jag har ärvt den av min framlidne gammelmoster, och jag tror att det är en gammal soppskål. Det finns lite stämplar i botten men jag kan inte tyda dem. Nu står den i mitt kök och fungerar lika bra som fruktskål och prydnad!



En gammal smörbytta som någon i min släkt en gång för länge sen köpt smör i. Jag har ärvt den av min mamma och numera fungerar den som smörknivsställ i köket. Smörknivarna använder jag varje dag!


Min bästa teservis som jag fått ärva av min mormor. Den är från Japan men är inte värd några pengar precis. Inte här i Sverige iallafall. Men det är väldigt stora koppar och det får plats nästan lika mycket te som i en vanlig modern tekopp, så därför använder jag dessa dagligen. Jag har även mattallrikar och djupa tallrikar, en tekanna och ett kakfat i samma serie.

En gammal Höganäs kanna som jag fått ärva av min mamma. Vet inte exakt vad den användts till förr i tiden men antagligen för att lagra någon sorts vätska. Numera fungerar den som ljusstake i mitt vardagsrum!


Ett fint litet skrin som jag fått av en gammal pojkväns mamma för länge sen. Fast det här skrinet är nog nytt tror jag. Färdignött redan i affären. ;) Men jag tycker väldigt mycket om det och har det som smyckesskrin för mina örhängen i sovrummet!

Den här tunnan är faktiskt också ny. Den köpte jag på Bolagret i Malmö i somras. Perfekt att ha mina tvättnötter i!

Den här fina kannan med tillhörande tvättfat räddade jag i sista sekund när min syster hade källarrensning i somras. Jag vet inte om den är ny eller gammal, men förr i tiden hade man ju en sådan med vatten i sovrummet för att kunna tvätta sig när man gick upp på morgonen. Numera står den i vårt sovrum men får istället fungera som vas för några torkade växter.


Ett jättefint Höganäs krus som jag fått ärva av min mamma. Har väll användts för att lagra mat förr i tiden antar jag. Numera används den som köksredskaps hållare i mitt kök brevid spisen!

Summan av kardemumman och dagens miljölektion är att gamla ting som är förbrukade inte behöver slängas, utan kan användas på nytt till nya ändamål.

2 kommentarer: