"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

måndag 12 april 2010

Birgitta Hambraeus


Vilken kvinna! Hade aldrig hört talas om henne innan jag läste om henne i tidningen idag. Efter att ha läst artikeln om henne är hon min nya idol. Igår fyllde hon 80 år, men hon har hunnit med mycket i sina dagar och har fortfarande många projekt på gång, dock inte längre inom politik.

Tidningen skriver att hon har gett motståndet mot kärnkraften ett ansikte. Redan 1972 kom hennes första interpellation i riksdagen om att kärnkraften är omoralisk och året därpå motionen som gjorde att riksdagen faktiskt omprövade det svenska kärnkraftsprogrammet. (Hurra!) Med hjälp av sitt parti (Centern) och Olof Palme kunde pengar delas ut till studieförbunden så att en stark opinion mot kärnkraft växte fram genom utbilding.

Hon var också med i den grupp riksdagsmän som tog initiativet till KRAV och drev igenom 20-procentsmålet för ekologisk odling! Om ändå fler kunde vara som denna krut-tant! Tyvärr har Centern idag tappat sin trovärdighet då de för inte så länge sen gick över till att vara för kärnkraft.
För några år sen (jag tror det var på 90-talet), röstade folket för en avveckling av kärnkraften. Ett mål sattes upp som innebar att alla kärnkraftverk skulle vara avvecklade år 2010. Nu är det år 2010 och vad händer? Kärnkraftverken är kvar och regeringen vill bygga fler! Vart fan är världen på väg undrar jag då?! För er som inte är så insatta i frågan om kärnkraftverk ska jag berätta mer en annan dag. Nu ska jag plugga så att jag en dag kan bli som Birgitta Hambraeus! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar