"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

lördag 10 april 2010

Engångsrakhyvlar...

... kan ju vara en av de mest onödiga saker som finns! Okej om man är ute och reser och har glömt sin riktiga hemma. Men jag har märkt till min stora förvåning att vi säljer jättemycket engångsrakhyvlar varje dag på Maxi! Särskilt till tjejer! Skärpning tjejer! Jag kan ju inte precis springa efter varenda tjej som köper engångsrakhyvlar och predika för då får jag nog sparken. Men ibland vill jag bara springa fram och rycka hyvlarna ur händerna och prata förstånd med dem. Herregud, vad ser de för mening med det? Vilket oerhört slöseri som bara bidrar till våra redan stora sopberg!


Nej, ni som inte redan har en borde inskaffa en riktig rakhyvel som man bara byter ut bladen på! Och bladen brukar hålla i minst en månad. Det här är min egen teori och inte baserat på några undersökningar, men jag tror att den här Venus Breeze är den mest miljövänliga. Jag använder den själv sen något år tillbaka och är jättenöjd! Man behöver nämligen inget raklödder, för på bladet sitter det en slags gel som automatiskt gör det mjukt när du rakar dig i duschen. Och detta sparar ju förståss på miljön för då behöver inte lika mycket kemikalier spolas ut med vattnet. Kom ihåg, ingenting försvinner, allting sprider sig!


Och om det nu råkar vara så att du faktiskt är på resande fot och glömt rakhyveln så har Bic kommit med engångsrakhyvlar i miljövänlig plast och förpackning. Som dessutom är billigare än de som inte är miljövänliga! Men dessa är fortfarande inte ok att köpa till vardags, utan endast i nödfall!

1 kommentar:

  1. Bra tips om de nya engångshyvlarna! Jag upptäckte att Gilette rakgel innehåller teflon! Så jag har just mailat och frågat om just de "moisturestrips" som du nämner som sitter på själva rakhyveln. Det kan ju vara så att även de innehåller teflon. Fram tills jag har fått svar kommer jag att lägga min Giletterakhyvel på hyllan och testa Bics miljövänliga engångshyvlar.

    SvaraRadera