"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

onsdag 31 mars 2010

Anledningen till varför vi äter ekologiska ägg i påsk!


Visste ni att ägg kommer från höns? Självklart vet ni det tänker ni, men faktiskt är det inte längre en självklarhet att alla vet det. Hur många har varit i en riktig hönsgård och sett hur det går till? Frågar man barnen på dagis vad det finns för olika sorters fisk svarar de fiskpinnar. Vad jag vill komma till är att vi tänker inte längre på att maten vi stoppar i oss har ett ursprung. Vi går till affären o väljer mellan köttfärs, fiskpinnar och ägg, men vi tänker inte på vad det har varit och vart det kommer ifrån utan bara på vad vi ska ha till kvällsmat.

När vi väljer ägg ska vi i första hand tänka på att hönorna som värpt dem har fått gå fria och inte sitter ihopklämda i burar. Men för mig räcker det inte att de får gå fria inomhus året runt för det är enligt mig inte ett värdigt liv. De ska alltså helst komma från höns som är frigående utomhus. Och inte nog med det. De ska helst vara ekologiska också! Varför nu detta tjat om ekologi då?

Jo för att ekologiska ägg kommer från höns som har:

  • En utevistelse på minst 4 m2 per höna.
  • Gott om plats inomhus på sittpinnar och värpreden.
  • Dagsljusinsläpp och tillgång till sandbad.
  • Flocken består av högst 3000 hönor.
  • Ett KRAV-godkänt hönsfoder.

Den sista punkten är viktig eftersom den betyder att vi inte får i oss en massa bekämpningsmedel osv. För när hönan äter ett foder som kommer från t ex besprutade sojabönor, ackumuleras (ansamlas) och lagras dessa ogräs och insektsbekämpningsmedel i hönan och förs vidare till ägget, som vi äter och ja, då lagras det istället i oss och kan i framtiden orsaka cancer och andra otrevliga sjukdomar. Med ett KRAV-godkänt hönsfoder slipper både du och jag och hönan en massa onödiga sjukdomar och samtidigt skonas naturen då det inte behöver läcka ut några gifter. HURRA för ekologiska ägg!!

Ibland när jag går i affären brukar jag tänka att, hmm jag är bara en fattig student och de där icke ekologiska äggen är ju faktiskt billigare. Och det händer att jag tar de icke ekologiska äggen när jag känner mig riktigt fattig. Faktiskt. Jag är inte perfekt. Men oftast försöker jag köpa de ekologiska och i framtiden när jag skaffat en egen gård planerar jag att ha en hönsgård med egen äggförsörjning! Men tills dess får jag hålla till godo med de som finns i affären och då kan den här videon vara en god påminnelse till varför vi ska köpa ekologiska ägg.


5 kommentarer:

  1. Hej M!

    Tack snälla för din goa kommentar hos mig! *kram*

    Vilken fin blogg du har, riktigt tänkvärda inlägg. Har inte tänkt på det där med besprutningen av hönsfodret och att det förs vidare till äggen och till konsumenterna..yuck, skall verkligen tänka på att köpa ekologiska ägg framöver!

    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  2. Tack Mia! Vad glad jag blir! :) Kul att du tittade in!

    Kram Michelle

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte att det finna människor som kan jobba på såna ställen. Det måste vara sjuka i huvudet på ett eller annat sätt när de kan behandla djur så fruktansvärt illa. Jag mår riktigt dåligt av att se sånt!

    / Matilda Svantesson

    SvaraRadera
  4. Jag bor fortfarande hemma och tvingar alltid mina föräldrar att köpa krav ägg! Man måste ju ge hönorna ett värdigt liv. Blir sinnessjuk förbannad och blir äcklad när jag ser hur dåligt djur behandlas!Och likt den anonyma kommentaren så förstår jag inte hur man kan klara av att jobba på ett ställe som visas i filmen. Jag skulle få psykiska men!

    SvaraRadera
  5. Malin och Matilda jag håller fullständigt med er! Vad kul att ni tittade in!

    SvaraRadera