"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

fredag 5 mars 2010

God morgon!


Åh vilken underbar dag det är idag! Och jag känner mig friskare, piggare och lyckligare än vad jag gjort på hela detta nya året! Solen skiner och det är fredag! Kan det bli bättre?

Därför ska jag nu dela med mig av mitt bästa frukost tips! Brukar du äta smaksatt yoghurt eller fil med socker och kanel? Då tycker jag att du kan sluta med det. För det finns något som är hälsosammare, nyttigare och mer ekologiskt än det! Yoghurt som är smaksatt är full av socker eller sötningsmedel + en massa annat skit som egentligen inte behöver vara där.

Istället köper ni ekologisk naturell fil eller yoghurt. Jag föredrar fil för den syrliga smaken. Och sen skivar ni ner lite färsk frukt i den. INGET SOCKER! Det räcker med det naturliga sockret som finns i frukterna! Ofta brukar jag ha bara vindruvor eller bara blåbär i. Men på sommaren är det godaste man kan tänka sig att ha färska jordgubbar i!
Ibland brukar jag hälla upp all filen i en stor skål med lock och blanda i frysta hallon och blåbär. Och då brukar jag faktiskt ha i två teskedar vaniljsocker också. Det blir riktigt smarrigt och kan stå så i kylen tills allt är uppätet. Brukar ta en vecka ungefär att äta upp det för mig. Här kommer några goda kombinationer!
  • Vindruvor och banan
  • Hallon och blåbär
  • Äpple och vindruvor
  • Äpple och banan
  • Kiwi och ananas (på burk)
  • Jordgubbar och vindruvor

Ja det är dom kombinationer som jag har prövat och det finns nog hundra till! Det är bara att pröva sig fram vad man gillar och har hemma! Ps fil är bra för att hålla bakterierna i magen glada!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar