"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

tisdag 30 mars 2010

Urtekram Deodorant!



Det pågår en debatt om huruvida antipersipiranta deodoranter som innehåller aluminium klorhydrat framkallar cancer eller inte. Det finns inga bevis för att de gör det, men vissa forskare är fortfarande misstänksamma. De har funnit MÖJLIGA samband mellan användning av antiperspiranter, rakning i armhålan och cancer, och avråder att använda deos som är antiperspiranta och innehåller aluminium klorhydrat. Hur som helst så tycker jag att vare sig man får cancer eller inte av vanliga antiperspiranta deos så är det alltid säkrare ett köpa ekologiska produkter. Vad det än handlar om. Det finns ju en anledning till att man svettas (kroppen gör sig av med sånt som den inte vill ha) och då är det ju dumt att förhindra detta. (Å andra sidan märker inte jag av någon svettning med min nya deo, fast att den inte är antiperspirant!) Och köper man en ekologisk deodorant så vet man att den är miljövänligt producerad, inte innehåller några miljöfarliga ämnen som läcker ut i vattnet när du duschar osv.

Egentligen gillar jag den där stickvarianten, eftersom jag hatar att vara blöt under armarna (alltså när man sätter på deodoranten). Så för ett tag sen prövade jag en ekologisk stickdeo men den funkade inte alls. Men skam den som ger sig. Jag hittade konstigt nog den här ekologiska roll on deon på Maxi! Alltså i en helt vanlig matvaruaffär. Den kostade 44,90 kr. Ungefär 10 kr dyrare än min vanliga ickeekologiska deo. Det tyckte jag var riktigt billigt! Som sagt är jag envis och hade bestämt mig för att jag skulle hitta en bra ekologisk deo som inte var antiperspirant, men jag var mycket skeptisk eftersom det förra försöket misslyckades katastrofalt. Och dessutom var jag rädd för att jag skulle svettas mycket då det enda deon gör är att ta bort dålig lukt.

Men oj vad överaskad jag känner mig nu en vecka efteråt! Jag har använt den varje dag och jag tycker att det är den bästa deon jag haft! Visserligen blir man lite blöt precis när man sätter på deon men den torkar riktigt snabbt. Och även om den ska tillåta att man svettas så har jag inte märkt av någon svettning överhuvudtaget, och ännu mindre någon lukt! Jag tror att det är ganska bra att den är doftlös också. Alla vanliga deos som jag prövat som doftar gott när man luktar på dem, doftar inte lika gott när man haft dem under armen ett par timmar. Och kanske är det likadant med ekologiska deos. För den där stickvarianten jag prövade doftade ganska starkt och man luktade förfärligt efter att ha använt den. Just den här som finns att köpa på Maxi fanns bara i den doftlösa versionen. Men det finns en rad olika dofter som finns att köpa på bl a http://www.jordklok.se/ . Här är de dock lite dyrare och kostar 69 kr plus frakt. Det som är bra med den här doftlösa deodoranten är att den passar både killar och tjejer! Tänk också på att många är känsliga mot hudvårdsprodukter med mycket parfym i.


Urtekram har allt från hudvård till rengöringsmedel och mat. Och de har 25 års erfarenhet av ekologi. Gå gärna in på deras hemsida och titta runt lite http://www.urtekram.dk/english/ ! Här kommer lite fakta om deon jag köpte och deras produkter i allmänhet:


  • Deodoranten är av naturliga kristaller (mineralsalter) som hindrar tillväxten av bakterier som orsakar svettlukt. Den tillåter huden att andas och rena sig som den bör. Och den är fri från parfym, aluminium och alkohol. Dvs mycket snäll mot huden.
  • Urtekram och Urtekrams produktion är 100 % uppvärmd av halmkraft. Och de använder ingen olja.
  • 100 % av strömmen kommer från ett anslutet vindkraftverk.
  • Urtekram är registrerat miljövänlig producent med slutna kretslopp dvs inget spillvatten.
  • Urtekram blir fortlöpande kontrollerade av miljömyndigheterna.
  • Flaska kork och etikett är gjorda av miljövänlig polyetenplast dvs ingen PVC plast.
  • Produkterna är så koncentrerade så att de inte behöver konserveringsmedel dvs mer produkt per flaska.
  • Produkterna är alla på vegetabilisk bas dvs inga mineraloljor.
  • Urtekrams produkter innehåller alltid fullständig varudeklaration.
  • Inga djurförsök förekommer hos Urtekram eller dess råvaruleverantörer. Alla produkter testas på frivilliga personer.
  • Urtekram producerar med respekt för människor och miljö.

5 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir, jag har beställt en sådan deo, fast med Rose.
    Men den har inte kommit, hur lång tid brukar det ta innan det kommer??

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara instämma i jubelropen. Urtekrams Aloe Vera Deo Chrystal är utan konkurrens den skönaste och mest effektiva deo jag haft i mitt 40-åriga liv! Och inga fläckar på kläderna blir det heller.

    SvaraRadera
  3. de brukar komma max 5 arbetsdagar efter beställning! vilken dag beställde du?

    karin va härligt att höra att fler gillar den! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har använt Urtekrams kristalldeo nu i ca två år och är mycket nöjd. MEN, de sista två gångerna har den möglat innan jag hunnit använda den fördigt och jag använder den på samma sätt som innan (efter dusch naturligtvis) och varje dag. Någon som upplevt möglande deo från Urtekram? Ska jag kanske kontakta Urtekram själva?
    Tacksam för tips & råd

    SvaraRadera
  5. hmm.. aldrig hört talas om det faktiskt och inte upplevt det själv heller! låter konstigt! hör av dig till urtekram tycker jag!!

    SvaraRadera