"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

söndag 31 januari 2010

Quorn och kantarellgryta med brysselkål

Riktigt god vegetarisk middag i GI anda. Vilket jag tycker är två viktiga saker att göra recept efter. Vegetariskt behöver man äta nån gång i veckan. Det är bra för oss. Vi mår inte bra av att äta så mycket kött som vi gör, och världen fungerar inte på ett bra sätt när den måste framställa 1000 tals ton kött till alla människor varje dag. Man måste inte vara vegetarian men man kan ta minst en vegetarisk dag i veckan.

GI gör jag efter så ofta som möjligt eftersom jag tycker att det är en logisk, naturlig och sund matstil. Eller rättare sagt så försöker jag alltid göra mat som är så färsk som möjligt. Så lite som möjligt halvfabrikat, färdiglagat och processat. Istället försöker jag använda färska råvaror och göra allting från scratch. Men det är inte lätt alla gånger. Särskilt inte när man kommer hem från en lång dag på jobbet och är trött. Därför ger jag er nu denna snabba lättlagade och hälsosamma rätt som jag dessutom kommit på själv.

Ni får ursäkta om måtten är lite otydliga men jag brukar inte precis stå och mäta upp.

Ingredienslista för 4 personer:


En påse Quorn fileér eller Quorn i bitar
(Quorn är ett svampprotein som finns i frysdisken bland dom vegetariska varorna. Det är väldigt likt kyckling i konstistens och smak.)
1 påse fryst eller färsk brysselkål
(Detta har vi som tillbehör istället för potatis/ris/pasta. Man kan också ta broccoli om man inte gillar brysselkål.)
3 dl Grädde
Lite kantareller
(Bestäm själv hur mycket du vill ha i, det spelar ingen roll om det är mycket eller lite. Har du inga så går det bra med champinjoner också.)
Olivolja
En klick smör
1 svampbuljong tärning
Vetemjöl
Salt
Peppar
Allaround krydda
Soja

Börja med att tärna quorn filéerna eller om du har köpt quorn bitar så är det bara att stoppa ner dom i en stekgryta tillsammans med lite olivolja. Krydda ganska rikligt med allaround kryddan för att få en bra smak på bitarna. Rör om då och då.


Sätt på vatten och lägg i brysselkålen eller broccolin. Låt detta koka upp och låt koka nån minut. Sen är dom klara att serveras.

När quorn bitarna fått färg kan du hälla i svampen. Lägg i en klick smör så att kantarellerna får smak av detta. Fräs tillsammans en stund.

Sedan häller du i grädden. Gör en redning vid sidan av med ca 1 dl vatten och två teskedar mjöl. Blanda detta innan du häller i det. Ha i buljongtärningen och låt allting koka upp. Krydda med salt och peppar. Färgsätt med lite soja. Servera.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar