"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

lördag 30 januari 2010

Menskopp


Ok då var det dags för nästa ekonomiska, miljösparande, hälsosamma produkttips; Menskoppen. Jag har själv andvänt den i ett år nu och är jättenöjd. Det är alltså en kopp av samma silikon som man använder när man opererar in anordningar i kroppen. Dvs kroppen tåler materialet mycket bra och den torkar inte ut huden. Tamponger är dränkta i blekmedel. Bra för vår känsliga innerhud? Nej.

Tamponger och bindor bidrar till vårt redan stora växande sopberg. Den här koppen håller i 10 år. Tänk bara hur mycket pengar du sparar. Den ligger på runt 300 kr. Hur mycket lägger du annars ut varje år på sådana saker?

Det är många som tycker att det låter äckligt, jag tyckte själv att det gjorde det först. Men det är inte särskilt äckligt alls. Det är väldigt fräscht. Man kan ha den inne längre än tamponger, så på det sättet är det ju bekvämare. Den känns inte. Man tömmer den i toaletten och sköljer av den i handfatet. Och i början och slutet av mensen desinfekterar man den med ett medel man kan köpa till eller bara kokar den i vatten.

Den här miljövänliga saken görs det ingen reklam för. Tänk bara hur många företag som skulle gå i botten om alla skulle sluta köpa dyra bindor och tamponger varje månad, och bara investera i en menskopp för 300 kr vart 10 år! Det är alltså upp till oss själva att sprida det här budskapet.
Mer information finns på http://menskoppen.se/
och själv köpte jag min på http://www.mkopp.se/shop/

Hur bra sida som helst. Jag tog för liten storlek först och då var det bara att jag klippte sönder den och skickade tillbaks den så fick jag en ny utan kostnad. Dom har också pröva på, och om du inte är nöjd får du pengarna tillbaka.

Så det är bara att pröva! Och sprid det!

1 kommentar: