"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

söndag 17 januari 2010

Indien



Är nyss hemkommen från två veckor i Indien. Och jag har verkligen lärt mig mycket nya saker.
Indien är precis som man tror att det är. Ta alla rykten och myter du hört om Indien och mulitplicera dom med 10. Där har du det riktiga Indien! :)

Det första man tänker på är hur fattigt det är överallt. T o m i storstäderna. Två åringar som leker nakna i refugerna som delar stora vägen. Små flickor som hjular, tränger sin kropp genom en ring och böjer ut och in på sig själva mellan bilarna mitt i trafiken för att få en slant till mat. Människor som bor i skjul mitt bland tusen sopor. Sopor finns det verkligen överallt i Indien. Dom kommer man inte undan.




Tiggare i alla dess former med saknade lemmar eller andra konstiga sjukdomar. Sjuka vildhundar överallt. Kor precis överallt. Kor är ju heliga i Indien och strosar omkring på gatorna i städerna som om det vore den naturligaste saken i världen. Och då kan ni tänka er trafiken i Indien som jag kan beskriva med ett ord. Kaos. Det finns inga regler. Det finns inga förare som har körkort. Kommer man över en bil så är det bara att köra. Och så länge man tutar först så är det bara att köra. Som om inte det vore nog så har dom vänstertrafik också.

Och för att förstärka det här kaoset så får ni föreställa er tusen olika dofter från alla små stånd man går förbi blandat med sopor och avloppslukt. Och allting är färglatt och det är fullsmockat med människor i vackra kläder överallt. Och alla verkar vara ganska glada och nöjda med tillvaron. T o m dom allra fattigaste verkar vara glada och inte särskilt bekymrade över livet. I Indien klarar man sig ganska bra på att bo bara i en hydda.

Och ingen verkar vara avundsjuk på den andra. En gång satt vi på ett café med bara indier. Och det var sån stor kontrast mellan dom olika indierna. Det satt en väldigt välklädd ung kille med sin laptop och en kopp kaffe vid ett bord. Och vid nästa sitter två killar som ser lite medelaktiga ut, jeans och t-shirt liksom. Tillsammans med två fattigare killar som satt barfota med sarong och åt med händerna. Inget konstigt. Alla tillsammans i en enda röra.

Dock är jag lite besviken på den indiska maten. Den var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Curryn föll mig inte alls i smaken. Den var ju inte i närheten av det vi i Sverige kallar curry. Vilket jag nu som en riktigt mes hellre föredrar. :) Men mycket var gott, t ex all fisk och den klassiska tandoorikycklingen och dom har väldigt mycket vegetariskt som också var gott. Och allt är superstarkt. Många gånger satt man o flämtade och kände elden i halsen. :)





Jag skulle kunna berätta hur mycket som helst om detta spännande land men nu orkar ni väl inte läsa mer. Så här kommer lite bilder som avslutning!

Tegumma på teplantage
Ananas pick up
Gurkmeja

Kul att gå på en sån här toalett när magen är i uppror.


Våra bananer innan dom landar i Sverige


Kanel träd


Kaffebönor


Fiskmarknad


Undrar vilka som har det bäst? Våra kossor som är bundna vid maskiner varje dag eller dom här kossorna som går och äter sopor?

2 kommentarer:

  1. tja!!

    här om kvällen åt vi tandorikyckling,med kryddan vi fick av dig och det var jätte smarrigt!!

    SvaraRadera
  2. va bra! ;) något som funkade då iallafall.. :)

    SvaraRadera