"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

fredag 30 mars 2012

Hemgjord potatissallad med ugnsgrillat fläsk!




Igår blev jag sugen på att bjuda Jeppe på lite somrig mat när han kom hem från Frankrike! Vi har ju ingen grill eller uteplats, men en grillfunktion i ugnen som också funkar bra. Så det blev ugnsgrillat fläsk och så kom jag på att jag skulle göra egen potatissallad. Och den blev så jäkla bra!! 

Jag brukar alltid ta lite vad som finns hemma när jag gör potatissallad och den här gången blev det jackpot! Både jag och Jeppe tyckte att det var en av de godaste rätterna vi ätit i hela vårt liv! :) Så därför tänkte jag dela med mig av receptet till er också denna fredag. Kanske något att variera tacosen med till fredagsmyset! :)


FLÄSKET:

Sätt ugnen på 200 grader och på grillreglaget om det finns ett. (Det är den som ser ut som en fyrkant med en våg längst upp). Annars går det bra med vanlig ugn också. Jag brukar köpa en hel bit rimmat sidfläsk som jag först skär av svålen på och sen skivar upp i lagom tjocka bitar (ca 0,5 cm). 

Sen lägger jag upp alla bitarna på en plåt med bakpapper i botten och kryddar lite lagom med grill-/allaround krydda. In i ugnen med det (längst upp) och låt stå inne ca en kvart innan du tar ut och vänder sida på fläsken och kryddar igen. Sen får de stå inne tills de fått fin färg (ca en kvart till). Färdigt!

POTATISSALLADEN:

Det här behövs:
Potatis
Gräddfil
Majonäs
Creme fraiche (Den tjocka).
Grovpeppar
Salt
Färsk gräslök
Vitlök
Schallottenlök

Koka potatisarna. Räkna med 3 små potatisar per person ungefär. Om du tärnar dem redan innan du kokar dem så tar det kortare tid. Låt potatisarna svalna så att de blir ljumna. 

Hacka gräslöken och schallotenlöken. Blanda gräddfil med en klick majonäs och två klickar creme fraiche i en egen skål. (T ex till tre portioner använde jag ca 1,5 dl gräddfil, en msk majonäs och 2 msk creme fraiche.) Häll i löken och pressa/riv i vitlöken. Det räcker med en klyfta. Man vill inte att den ska ta över smaken helt! Krydda efter behag med salt och peppar. 

Rör försiktigt ihop de ljumma potatisarna med "såsen". Färdigt! :)

Nu ska jag gå och äta upp resterna från igår till lunch! MUMS!! :D

TREVLIG HELG!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar