"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

onsdag 7 mars 2012

Hållbart skogsbruk i Umeå!

Hej!

Ni kanske undrar vart jag tagit vägen? :) Jag har faktiskt känt att jag inte haft tid att blogga, eftersom det tagit för mycket tid från skolan. Men nu har jag börjat sakna det och jag har skolan under hyfsad kontroll för tillfället. Jag kan inte lova att det kommer bli särskilt mycket om miljö här inom det närmaste, men jag kommer att uppdatera om lite vad jag gör och ja, vad jag känner för att uppdatera om helt enkelt.. :)

För tillfället läser jag två valbara kurser som heter Projektledarskap och Hållbart skogsbruk. Båda kurserna är på distans och de är jätteintressanta båda två. Jag känner verkligen att jag gjorde två bra val. Så det känns himla kul! :)

Särskilt Hållbart skogsbruk kursen är extra spännande, och i helgen var jag på plats uppe i Umeå för lite föreläsningar och en exkursion ut i skogen. Det var väldigt spännande, och kul att få gå i skolan "på riktigt" för en gångs skull! ;)

Vi bodde hos min klasskompis släktingar och de var hur snälla som helst! De bjöd oss på jättegod mat och pysslade om oss och vi fick ett eget rum och allt! Vi kunde inte ha haft det bättre och jag längtar faktiskt till nästa gång vi ska dit! :D


Här borrar vi i ett träd för att få ut en borrkärna med årsringar så att vi kunde bestämma åldern på trädet.


Borrkärnan. Trädet var rötskadat i mitten och var ca 130 år gammalt! Det stod i en nyckelbiotopskog som var skyddad för avverkning.


Här får vi en kort föreläsning på ett kalhygge där de även gräver upp stubbar som ska användas till biobränsle. Det var så kul, för det hände flera gånger att rätt som det var försvann läraren en meter ner i marken då snön gav vika. :) 


I Falun har vi ingen snö kvar, och i Umeå hade det också smält en del. Vägen var på vissa ställen fri, men de hade ett ordentligt lager snö kvar i terrängen! :)


Här får vi en föreläsning på ett annat kalhygge med förstärkt hänsyn. Det betyder att de bl a kan spara extra mycket trädgrupper högstubbar och döda träd.


Så här kan det se ut. Fortfarande lite väl kalt för min smak.. Eller vad säger ni?


Min bästa kompis i Umeå! Eilert! :)


Mitt och Rebeckas supermysiga rum! Till och med kristallkrona i taket! :) (Det fanns även en i badrummet..) ;)

Nu håller jag på och ska skriva en fördjupningsuppgift om kontinuitetsskogsbruk (hyggesfritt skogsbruk) som ska vara klar till nästa träff efter påsk! Det blir mycket jobb men det ska bli väldigt intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar