"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

onsdag 28 mars 2012

Västerbottenostpaj!


Vem har sagt att vegetariskt måste vara tråkigt? Det finns massa vegetariska recept som man har utan att man själv vet om det! Och det behöver varken vara konstigt eller svårlagat. Den här pajen är ett bra exempel. Jag har alltid bara gjort västerbottenpaj som ett tillbehör när man har kräftskiva. Men faktum är att den är perfekt att ha i kylen som lunch! Så häromveckan gjorde jag en som jag sen hade till lunch i flera dagar! 

Den är inte så kul att äta bar, men med en creme fraichesås och lite sallad blir den perfekt! Västerbottenost är lite väl lyxigt (dyrt) när man lever på studiebidrag så jag bytte ut den mot Kvibilles lagrade cheddarost som är något billigare men väldigt god den också! Jag värmer pajen när jag ska äta den, men den går säkert att äta kall om man föredrar det!

Det här behöver du om du ska laga Västerbottenostpaj (6-8 personer):

PAJDEG:
3 dl vetemjöl
125 g smör
1 msk kallt vatten

FYLLNING:
225 g västerbottenost (kan bytas ut mot annan helst lagrad ost)
3 ägg
1 dl matlagningsgrädde (fast jag brukar ta riktig grädde!)
1 krm salt
1 krm grovmalen svartpeppar

SÅ HÄR GÖR DU:

Hacka ihop mjöl och smör. Tillsätt vattnet och blanda hastigt ihop till en deg. Tryck ut den i en pajform ca 24 cm i diameter. Ställ pajskalet kallt i 15 min. Sätt på ugnen på 225 grader.

Nagga (gör massa hål i skalet med t ex en gaffel) och förgrädda pajskalet mitt i ugnen i ca 10 min. 

Riv osten grovt. Vispa ihop ägg och grädde för sig. Salta peppra och blanda i osten. Bred ut fyllningen i pajskalet. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min, tills ytan fått en gyllenbrun fin färg. Låt svalna. 

DIPPSÅS:

Creme fraiche
En skvätt ketchup
Grillkrydda/Allaroundkrydda
Aromat
(Eventuellt färskpressad vitlök om du står ut med andedräkten)

SALLAD:

Välj själv! :) 
Ta gärna efter säsong om det är möjligt! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar