"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

tisdag 13 mars 2012

Strindbergs stjärna! (Och lite andra lästips!)


Igår läste jag ut Strindbergs stjärna av Jan Wallentin. Den var väldigt annorlunda! Bäst tyckte jag att den var i början då den utspelar sig i Falun. Blev liksom extra spännande när de tog sig från Åhléns och hela vägen bort till polisstationen som bara ligger 2 gator bort från där jag bor! :) Sen blev den lite småseg i mitten för att sedan mot slutet göra en helomvändning och bli superspännande igen. Man kan likna den lite vid Dan Browns böcker. Fast inte lika bra. Den får faktiskt bara 3 stjärnor av 5 från mig! Men det ska bli roligt att se filmen som kommer om några år!


Nu när jag inte skrivit på ett tag har jag hunnit med att läsa ut ett par böcker. Bl a den här av Lo Kauppi. Det är en väldigt tragisk bok som dessutom är sann. Boken handlar om Lo Kauppis uppväxt med en alkoholiserad far, droger, sex och behandlingshem. Det roliga med boken är att Lo Kauppi idag är en framgångsrik författare, skådespelare, dramatiker och  regissör. Så även om man haft en tuff barndom kan man få ett bra liv som vuxen. Boken får 3 stjärnor av 5.


En dag. Eller One day som filmen som är baserad på boken heter. Jag läste boken först och såg filmen sen. Boken är bra, men lite ledsam. Den handlar om en tjej och en kille som träffas när de går ut skolan. Men deras vägar går sedan åt olika håll och boken beskriver år för år vart de befinner sig i sina liv och att de fortfarande håller kontakten. De kommer aldrig riktigt till skott med varandra. Jag tycker att filmen gör boken rättvisa men jag hade inte föreställt mig Emma alls som hon såg ut i filmen. Boken får 3 av 5 stjärnor.


Denna lilla pärla har väl de flesta läst eller hört talas om. Det är samlade krönikor och blogginlägg från skådespelerskan Mia Skäringer och man kan inte annat än älska henne och denna bok! Roligt, igenkännande men också med allvar i tonen. Boken får 5 av 5 stjärnor! 


Senaste Marian Keyes boken. Hon är ju en av mina favoritförfattare men jag tyckte inte att detta var en av hennes bästa böcker. Boken handlar om ett hyreshus där det bor lite olika människor. Vi får följa dessa olika människors liv, som såklart vävs in i varandras så småningom. Hela tiden finns det nån form av ande som bevakar dem allihop i bakgrunden och denna ande avslöjar inte sig själv förrän i slutet av boken. Boken får 4 av 5 stjärnor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar