"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

lördag 18 juni 2011

I vargars närhet

Den här boken är en av de böcker som jag köpte på second hand i julas och gav till min mamma. Hon hade nu läst ut den och passade vidare den till mig. Nicholas Evans känner ni säkert alla igen, det var han som skrev Mannen som kunde tala med hästar. Och denna bok går i samma linje som den. Det är visserligen ingen som kan tala med vargarna, men storslagen natur, ranchliv, vilda västern och en kärlekshistoria präglar precis som hans tidigare bok, även denna.


På baksidan står det så här:


När en vargflock dyker upp i den lilla staden Hope i Montana väcks gammal skräck till liv. Familjeband och grannsämja slits sönder. Helen Ross, en ung viltbiolog, får myndigheternas uppdrag att skydda vargarna. Till sin hjälp har hon den unge Luke, känslig son till traktens största ranchägare, hennes egen mäktigaste motståndare. Tillsammans kämpar de mot omgivningens fördomar, men motsättningarna trappas upp allt mer tills en tragedi tycks oundviklig. Samtidigt växer deras känslor för varandra...


Jag gillar den här sortens böcker. Det är mycket natur, kärlek och lite gammaldags. Precis i min smak! Och just vargämnet är ju väldigt på tapeten just nu, vilket bara gör den ännu lite mer intressant att läsa! Min mamma tyckte att den var "skitbra". :) Jag tycker också att den var bra, men inte lika bra som Mannen som kunde tala med hästar. Och den överväldigar mig inte så mycket som jag hade förväntat mig. Så jag får nog tyvärr bara ge den en stark 3a av 5 möjliga! En 3++ till och med, men inte riktigt en 4a. Men jag ser fram emot att läsa fler böcker av Nicholas Evans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar