"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

måndag 9 augusti 2010

Weekend i Orsa!


I helgen tog jag och Jeppe en välbehövd minisemester ut till Orsa där Jeppes föräldrar har sommargård. Det började med att vi satte oss på bussen och låttsades att vi var turister i vår egen stad. Det resulterade i att vi såg staden med andra ögon och även orterna på väg till Orsa.

Bussen tog andra vägar än den vi brukade ta med bilen och vi fick se många gulliga små stugor och gårdar, loppisar och gårdsbutiker. Dalarna är väldigt, väldigt vackert!

När vi kom till Mora blev vi upphämtade av Jeppes mamma och åkte raka vägen till Orsa beach med svärmors grekiska sallad och nybakade pitabröd i fikaväskan. Det var varmt och skönt väder och Jeppe och svärmor tog ett dopp medans jag bara doppade benen. Två stora flockar med kanada gäss stannade till i sjön för att plaska och bada och göra oss sällskap.

Sedan tog vi en minigolfrunda på Orsa camping, som var väldigt jämn och spännande men till slut vann Jeppe med några poäng.



Efter det åkte vi hem och slappade på gården, låg och läste lite och vilade oss, innan det var dags att sätta igång med maten. Det blev en liten kräftskiva med kräftor och västerbottenostpaj. Mums!



Sedan blev det bad i tunnan innan vi var så trötta att vi stupade i säng. Söndagsförmiddagen spenderade vi genom att sova. Det behövdes. Efter en frukost i det fria blev det lite arbete på gården och lite läsnings slapp och sedan åkte jag och Jeppe för att handla ingredienser till maten.

Eftersom det inte finns kantareller i Orsa skogen så skulle vi köpa det i affären istället. Vi köpte 0,4 kg som skulle kostat ca 70 kr. Men kassörskan slog in det som champinjoner så vi fick dem för 12 kr! :)


Maten blev spaghetti och köttfärssås á la Michelle med färska kantareller, färska tomater och färsk skivad vitlök i. Succé.

Som avslutning på den underbara helgen tog vi en bowling runda som slutade med att Meta som var sämst i början, lyckades sätta 5 strikes på rad efter att jag berättat mina tips för henne och la sig som åtta på bästa banrekord. Själv spöade jag Jeppe för första gången i första omgången och det är jag nöjd med. :)

Hoppas ni haft en lika trevlig helg som jag! Och ett extra grattis till min systerdotter som fyllde 12 år igår och vars kalas hemma i Skåne jag tyvärr missade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar