"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

tisdag 31 augusti 2010

Lime förkylningskur!

Hej och välkomna till dagens huskurstips! :)

Idag vill jag tipsa om en huskur som kan komma väl till pass nu när alla återigen samlas på jobb, dagis och skolor. Vid den här tiden på året flödar förkylningarna och alla smittar alla.

Även jag själv har åkt på en förkylning känner jag, men jag håller på och försöker bota mig själv med denna lilla kur, och än så länge har inte förkylningen brutit ut.

Det är enkelt. Det enda du gör är att pressa två hela lime frukter, häller upp dem i ett glas och sveper dem. För barn kan man även tillsätta socker så att det blir lite mindre surt.

Limen innehåller jättemycket C-vitaminer och användes förr av sjömän för att undvika att få skörbjugg. Eftersom den är så sur, kan jag tänka mig att den hjälper mot början till urinvägsinfektioner också.

Denna lilla drink kan drickas en gång om dagen tills man känner att förkylningen är borta. Eller i förebyggande syfte för att inte få någon förkylning från allra första början.

Behöver jag ens säga att det bästa är om det är ekologisk lime också? Tyvärr hittade jag inte själv någon ekologisk lime denna gången och då får man ta vanliga. Jag tycker nämligen att detta är mycket bättre för hälsan än att stoppa i sig konstgjorda c-vitaminer på brustablett eller i pillerform.

Lycka till! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar